zondag 19 mei 2013

Aspe


Titel: Aspe
Genre: Politieserie Taal: Nederlands Seizoenen: 9, 2004 - 2013
Afleveringen per seizoen: Het eerste seizoen heeft 10 afleveringen en de overige seizoenen 13 afleveringen
Duur aflevering: Het eerste seizoen duurt een aflevering gemiddeld 80 minuten,
                           vanaf het tweede seizoen gemiddeld 50 minuten per aflevering


Cast:
Hoofdinspecteur Pieter van In (Herbert Flack)
Onderzoeksrechter Hannelore Martens (Francesca Vanthielen)
Commissaris Roger de Kee (Michel dan Dousselaere
Inspecteur Andre Bruynooghe Eerik de Backer)
Inspecteur Guido Versavel (Lucas van den Eynde)
Inspecteur Carine Neels (Maaike Cafmeyer)
Wetsdokter Leo Vanmaele (Herman Boets)
Inspecteur Mitch Dedecker (Mathias Coppens)
Inspecteur Ivo Verbruggen (Koen van Impe)
Inspecteur Tamara Meijer (Alice Reys)
Inspecteur Robert de Maegd (Ludo Hoogmartens)
Inspecteur Tom Smeekens (Adriaan van den Hoof)
Inspecteur Jelle Cockx (Hilde de Baerdemaeker)
Frank Cobbaert (Günther Lesage)
Eva Schoofs (Ann Ceurvels)
Onderzoeksrechter Guy van Steenkisten (Guy van Sande
Onderzoeksrechter Andrea Kosinsky (Greet Rouffaer)

Samenvatting
Aspe is een Belgische politieserie van de Vlaamse zender VTM.
Aspe betstaat tot nu toe uit 9 seizoenen, het 10e en tevens laatste seizoen is op dit moment in productie.
De serie is oorspronkelijk gebaseerd op de boeken van schrijver Pieter Aspe.
Aspe gaat over de avonturen van hoofdinspecteur van In en consorten en speelt zich af in Brugge (België) en omgeving.
Hoofdinspecteur Pieter van In, het hoofdpersonage van de serie, werkt bij de LOD (Lokale Opsporingsdienst van Brugge).
Pieter van In is een man van middelbare leeftijd, niet altijd even makkelijk in de omgang en heeft een hekel aan regeltjes, pakt de zaken op zijn eigen manier aan, gaat hierbij op zijn gevoel af en lost daarmee mening zaak op.
Samen met zijn team ( wat nogal eens in de loop van de seizoenen van samenstelling veranderd) gaat hij de strijd aan met de misdaad in Brugge.
Pieter is getrouwd met onderzoeksrechter Hannelore Martens, samen hebben zijn twee kinderen de tweeling Simon en Sara.
Een een Duvel (Belgisch biertje) gaat er altijd wel in, bij van in.

Wat vind ik van de serie
In één woord geweldig!
Aspe bestaat uit tot nu toe 9 seizoenen, welke ik allemaal gezien heb. Op dit moment is het 10e en tevens laatste seizoen van Aspe in productie. Ik kijk enorm uit naar het volgende seizoen, maar tegelijker tijd baal ik omdat dit het laatste seizoen van Aspe zal zijn.
Aspe is oorspronkelijk gebaseerd op de boeken van Pieter Aspe, maar ik moet eerlijk bekennen ondanks dat ik een echte boekenwurm ben, ik nog nooit een boek van deze schrijver gelezen heb.
In Aspe worden actuele thema’s behandeld, denk aan ontvoering, drugsproblematiek, bomaanslagen, moorden, etc. Ondanks dat de serie serieuze onderwerpen behandeld, zit er ook veel humor in de serie, humor waar ik van houd.
Aspe is een spannende Belgische politieserie met levendige personages. Ieder personage is een op zichzelf staand karakter, met een geheel eigen persoonlijkheid.
Doordat de serie bestaat uit 9 seizoenen, en je als kijker helemaal op gaat in het verhaal en de personages zo leuk gecast zijn, ben ik zelfs van de personages gaan houden. Je krijgt als kijker het gevoel dat je de personages echt kent, hun leuke, maar ook minder leuke eigenschappen. Alsof je er zelf bij bent.
Dankzij Aspe ben ik zelfs de Belgische taal enorm gaan waarden, wat een heerlijke taaltje.
Mijn favoriete personages zijn Pieter van In, commissaris de Kee, wetsdokter Leo Vanmaele, inspecteur Mitch Dedecker en inspecteur Tom Smeekens. Om deze personages heb ik geregeld in een deuk gelegen.
Aspe behoort tot één van mijn favoriete series.
Een absolute aanrader!


Waardering


5/5

Bron

Website VTM

Geen opmerkingen:

Een reactie posten