vrijdag 16 augustus 2013

Verloren - Claire McGowan

Titel: Verloren
Originele titel:
The lost
Auteur:
Claire McGowan
Uitgever:
Ambo|Anthos
Genre:
Literaire thriller
Verschenen:
Augustus 2013
Beschikbaar:
Paperback
ISBN: 
9789041423856
Pagina’s:
377
Waardering:
4/5
 

“Wanneer nabij de Ierse grens twee tienermeisjes worden vermist, wordt forensisch psycholoog Paula Maguire op de zaak gezet. Ze is jong, ambitieus en een expert op het gebied van vermissingen.
Er wordt een speciaal onderzoeksteam opgericht, geleid door de Engelsman Guy Brooking. Paula en Guy, beiden geplaagd door hun verleden, voelen zich al direct tot elkaar aangetrokken. Zullen hun persoonlijke gevoelens het onderzoek echter niet belemmeren? 
Ondertussen blijft Paula maar wroeten in het verleden en rakelt zaken op die anderen liever vergeten en begraven. Bovendien dreigt ze haar grip op de zaak te verliezen. Wat is de link tussen deze verdwijningen en twee eerdere, van lang geleden? Als de waarheid aan het licht komt, ontdekt Paula dat je niet alles moet willen vinden wat verloren is gegaan.”

Claire McGowan
Claire McGowan (1981) groeide op in een klein stadje in Noord-Ierland. Ze studeerde Engels en Frans aan Oxford en verhuisde daarna naar Londen, waar ze in de liefdadigheidssector werkte. Ze woont momenteel in Kent. Verloren is haar debuut en het eerste deel in een reeks met psychologe Paula Maguire in de hoofdrol. 

Waar gaat het boek over
De jonge Paula Maguire is beëdigd forensisch psycholoog en werkzaam in Londen.
Wanneer ze gevraagd wordt om de Geavanceerde Unit Vermiste Personen in Noord-Ierland te komen versterken – ze hebben speciaal om haar gevraagd vanwege haar expertise op het gebied van vermiste pubers – wijst zij dit aanbod in eerste instantie af.
Ze heeft teveel pijnlijke herinneringen aan haar geboorteplaats Ballyterrin.
Aangezien ze niet met haar chef door één deur kan en haar vader door een val van de trap zijn been lelijk heeft gebroken, besluit ze ondanks haar voornemen om nooit meer terug te keren toch op het aanbod in te gaan.
Na 12 jaar keert Paula terug naar haar geboorteplaats Ballyterrin. 

‘’Als ik aan haar denk – wat ik probeer te vermijden – hoop ik dat ze niet tot die laatste procent behoort. Maar soms hoop ik dat eigenlijk ook weer wel, want anders betekent het dat ze zelf weg wilde gaan.’’ 

In 1993 toen Paula 13 jaar oud was, verdween haar moeder zomaar van de een op de andere dag. Ze zat niet thuis op de bank met een kopje thee op haar te wachten, zoals Paula gewend was. Haar moeder was nergens te bekennen en de achterdeur stond op een kier. Het enige wat ze zich herinnert is dat de dag voor de verdwijning een vreemde man aan de deur stond. Paula’s vader – P.J. oud politieagent en destijds werkzaam bij RUC – heeft bij thuiskomst direct alarm geslagen, helaas tevergeefs, haar moeder hebben ze nooit meer terug gezien.
Waar is haar moeder gebleven? Wat is er gebeurd?

Unit Vermiste Personen is opgericht naar aanleiding van een rapport over het hoge aantal vermissingen in Ierland. Doorgaans richt het team zich op cold cases.
Wanneer er twee tienermeisjes worden vermist – Catherine (Cathy) Carr, dochter van prominent zakenman en gemeenteraadslid Eamonn Carr en Majella (Maj) Ward het Traveller meisje – worden Paula en haar team bestaande uit haar baas Engelsman Guy Brooking, Robert Hamilton, Avril Wright, Gerard Monagham en Fiacra Quinn op de zaak gezet. Aan hun de taak om uit te vinden waar de meisjes zijn gebleven en wat er met ze gebeurd is?

In eerste instantie lijken de verdwijningen niks met elkaar gemeen te hebben. Maar al snel blijkt dat dit niet de eerste keer is dat er meisjes verdwijnen. In 1985 verdwenen er ook al twee jonge meisjes. Is er misschien een verband met de vermissingen uit het verleden?

Niet alleen Paula draagt een zware last uit het verleden met zich mee. Guy draagt een ondragelijk verlies met zich mee. Hij probeert het verleden in Londen achter zich te laten en start met een nieuwe baan bij Unit Vermiste Personen in Noord-Ierland. Tess, zijn vrouw wil van hem scheiden.
Hun dochter Katie van 15, zit op dezelfde school St. Bridget’s als de vermiste meisjes. Eenzaamheid drijft haar rechtstreeks in de armen van Ed Lazarus, medewerker van de Mission. Een kerkgenootschap voor jongeren.
Wanneer ook Katie verdwijnt raakt iedereen in paniek.

Paula is vastbesloten om deze zaak op te lossen. Gaat dit haar lukken?

“Niet iedereen die vermist is, is verloren
Niet iedereen die vermist is, wil gevonden worden” 

Mening
Een tijdje geleden heb ik me aangemeld via de website Wat lees jij, voor een vooruitlees exemplaar van het boek Verloren. Blij verrast was ik toen ik het boek in mijn postbus vond. In ruil voor het boek schrijf ik een recensie over het boek.
Bedankt Wat lees jij en Anthos voor dit mooie boek.

Vanaf 15 augustus 2013 is het boek verkrijgbaar in de boekhandel.

Verloren is het thrillerdebuut van auteur Claire McGowan, een zeer geslaagd thrillerdebuut kun je wel zeggen.
Verloren is het eerste deel in een reeks met psychologe Paula Maguire in de hoofdrol.

De cover van het boek spreekt me niet aan, maar past wel bij het verhaal. De samenvatting op de achterkant van het boek sprak me direct aan, ik wist meteen dit boek wil ik lezen.
De titel van het boek past goed bij het verhaal.
Het boek bestaat uit 35 hoofdstukken.
Het verhaal heeft diverse verhaallijnen welke zijn samen verweven in het boek.
De verdwijning van Paula’s moeder loopt als een rode draad door het verhaal.

Claire McGowan heeft een fijne schrijfstijl waardoor het boek snel leest.
Ondanks de serieuze onderwerpen bevat het boek een gedoseerde hoeveelheid humor, die ik als prettig heb ervaren.
De emoties worden heel goed beschreven, je voelt de machteloosheid en frustraties, het is een heftig indrukwekkend verhaal, tijdens het lezen heb ik een aantal keer met tranen in mijn ogen gezeten.

Het begin van het verhaal kwam voor mij wat traag op gang, maar toen ik eenmaal in het verhaal zat kon ik het boek nog maar moeilijk wegleggen en wilde door blijven lezen.
Vanaf het begin was ik benieuwd naar de rest van het verhaal! Wat is er gebeurd? Wie heeft het gedaan? En waar is Paula’s moeder gebleven?
Het gedeelte over de Katholieken en de Protestanten in het verhaal is niet echt aan mij besteed, maar hoort wel bij het boek! Het maakt het boek tot wat het is en uiteindelijk heb ik het niet als hinderlijk ervaren. Na het lezen van dit boek ben ik ook weer een heel stuk wijzer geworden omtrent de situatie in Ierland.

Claire McGowan heeft met Verloren een spannend, beklemmend, aangrijpend en realistisch goed uitgewerkt verhaal geschreven. Ze snijdt zware onderwerpen als incest, kindermisbruik, kinderhandel, tienerzwangerschappen en sektes aan. Het verhaal zou zomaar waar gebeurd kunnen zijn. Het verhaal leent zich uitstekend voor een verfilming.
Ik ben ervan onder de indruk van het boek, het verhaal is erg schokkend.

Het boek heeft een open einde maar dat lijkt me logisch gezien het feit dat het deel 1 van een reeks is.
Zouden we in het vervolg antwoord krijgen op de vragen die nu niet zijn beantwoord? Daar ben ik benieuwd naar. Om niet teveel te verklappen zal ik hier niks over schrijven, daarvoor moet je het boek zelf lezen.
Zodra het tweede deel in Nederland verschijnt ga ik het lezen want ik wil zeker meer van deze auteur lezen.


Verloren
, een schokkende aangrijpende thriller die je niet zomaar meer loslaat, een aanrader! 


Waardering
4/5

Bron
Website Claire McGowan en website Ambo|Anthos


6 opmerkingen:

  1. Hele mooie recensie! Echt knap gezegd. Toen ik de korte inhoud las wist ik ook meteen dat dit eentje is dat ik absoluut zou willen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je lieve reactie, daar ben ik heel blij mee.
    Dit is ook absolute een boek wat jij mooi gaat vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan hem je van harte aanbevelen Lyanne :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. KLinkt als een tof boek, ik ga hem zeker onthouden! Ik vind de cover ook erg mooi.

    BeantwoordenVerwijderen