dinsdag 26 november 2013

In het duister - Marleen Ekelmans

Titel: In het duister
Auteur:
Marleen Ekelmans
Uitgever:
Booklight
Genre:
Young Adult Thriller
Verschenen:
November 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789491472435 en 9789491472442
NUR: 285
Pagina’s:
158
Waardering: 4/5

Nora, een jonge journaliste, krijgt de opdracht over een beruchte verdwijningszaak te schrijven. Na een avond stappen, acht jaar geleden is Emma verdwenen. Nora bijt zich er helemaal in vast en wil tot op de bodem uitzoeken waarom er nooit een spoor van het meisje is gevonden. Daarbij ontdekt ze dat de politie behoorlijke steken heeft laten vallen bij het onderzoek.
Terwijl de puzzelstukjes op hun plek vallen lijkt Nora de grip op haar eigen zo perfecte leven te verliezen. Haar solide relatie met Roderick vertoont barsten en het nauwe contact met haar broer, een rechercheur bij de politie, is bekoeld. De zaak Emma houdt haar volledig in de greep…  Tot ze de gruwelijke waarheid ontdekt.
Een vlotte, meeslepende YA-thriller met spectaculaire ontknoping.


Marleen Ekelmans
Marleen Ekelmans (Assen, 1985) heeft twee grote passies: schrijven en lesgeven. Deze passies combineert ze in haar werk als musicaldocent. Ze geniet van het werken met kinderen en jongeren en laat zich graag door hen inspireren. Ze schrijft voornamelijk musicals, maar is daarnaast altijd bezig met verhalen schrijven. In het duister is haar debuut.

Samenvatting
Stil, ik ben muisstil, alles is donker, ik zie alleen de contouren van de ruimte waarin ik zit. De hel. De penetrante geur die hier hangt dringt mijn neusgaten binnen. Rillend van de kou trek ik een vies dekentje dat vol gaten zit over me heen. Niets kan mijn lijf nog verwarmen. Ik ben koud van binnen. Leeg. Ik hoor de klink omlaag gaan, de deur gaat krakend open. Ik knijp mijn ogen dicht. In gedachten ben ik ver weg zodat ik niks meer hoef te voelen.

Acht jaar geleden verdween de achttienjarige Emma van Witten spoorloos na een avondje stappen. Sindsdien ontbreekt ieder spoor van haar. De politie tast volledig in het duister en lijkt het opgegeven te hebben. Niemand weet wat er met Emma gebeurd is en of Emma nog wel in leven is?

We draaien ons om, we horen voetstappen dichterbij komen. Ze beginnen naar ons toe te rennen.
Zo makkelijk komen jullie niet van ons af, roept de iets langere jongen. Ze komen steeds dichterbij. Nu ben je van mij.

Nora, een jonge journaliste woont samen met haar grote liefde Roderick in een groot landhuis.
Ze heeft haar droombaan gevonden op de nieuwsredactie van een grote krant.
Wanneer Nora de opdracht krijgt om naast haar gewone dagelijkse werkzaamheden de verdwijning van Emma van Witten onder de loep te nemen, dreigt haar perfecte leventje in gevaar te komen.

Mijn hartslag zakt weer naar een normaal tempo. De ongeruste gevoelens daarentegen zijn alleen maar erger geworden.

Nora en Emma waren ten tijde van de verdwijning even oud.
Ergens klopt iets niet, Emma is nooit gevonden, er zijn zoveel sporen en bewijzen en toch zit er geen schot in de zaak. Hoe ver is de politie en wat weten zij?

Nora bijt zich vast in de verdwijning en gaat er helemaal in op. Ze is vastbesloten om de waarheid te achterhalen.
Het onderzoek veroorzaakt een hoop onrust, was het wel zo verstandig om alles op te rakelen?
Ondertussen raakt haar eigen leven steeds meer en meer verwikkeld met de zaak en begint ze aan zichzelf te twijfelen. Net als Nora op het punt staat om het bijltje erbij neer te gooien, wordt er om haar hulp gesmeekt.

Zal Nora de gruwelijke waarheid achterhalen?

Mening
Afgelopen weekend las ik In het duister, het debuut van Marleen Ekelmans.
Het was het complete plaatje wat mij aansprak, de duistere cover en de titel die beide goed bij het verhaal passen en de spannende tekst op de achterkant van het boek, maakten mij nieuwsgierig naar de rest van het boek.
Bedankt Uitgeverij Booklight voor het versturen voor een recensie-exemplaar.

In het duister start met een broeiende proloog en bestaat uit 38 korte hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonen Nora en Emma. Het verhaal speelt zich af in het heden, met terugblikken in het verleden. Langzaamaan kom je als lezer steeds meer te weten.

Marleen Ekelmans heeft een fijne schrijfstijl die makkelijk en snel leest. Eenmaal begonnen word je als lezer het verhaal ingezogen en vlieg je door de pagina’s.
In het duister is spannend en wordt steeds spannender. Stukje bij beetje komen we te weten wat er precies gebeurd is, de dag dat Emma verdween.
De personages zijn gewone alledaagse personen die op een goede manier zijn uitgewerkt, je voelt hun angst, spanningen en wanhoop.
De dader lijkt al vroeg in het verhaal prijsgegeven te worden, toch blijft de grote vraag wie heeft het gedaan? De rest van het boek blijf je achterdochtig en verdenk je iedereen.
Wat is er met Emma gebeurd? Waarom is Emma nooit gevonden? Wie is de dader?

Enthousiast begon ik aan het boek, de eerste pagina’s was ik in twijfel en wist ik nog niet goed wat ik er nou precies van moest vinden. Daarna was ik om en heb ik het boek in één ruk uitgelezen. Ik heb erg genoten van dit boek, van mij had het nog veel meer pagina's mogen tellen.
In het duister is een super debuut wat smaakt naar meer.

In het duister is een Young Adult Thriller, maar laat je daardoor niet weerhouden om dit spannende verhaal te lezen want het is ook prima geschikt voor de volwassen lezer.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat Marleen inmiddels bezig is met de plannen voor een volgend boek. Ik kijk er naar uit en ben vastbesloten om dat boek ook te gaan lezen.

In het duister, een spannend meeslepend verhaal wat je een één ruk moet uitlezen, een uitstekend debuut, aanrader!

Waardering
4/5

Bron
Website Booklight

3 opmerkingen:

  1. Ook een niet te dik boekje, dus dat moet lukken ! Mooie recensie Kat ! Ik zet hem op de lijst :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks Mieke.
    Het verhaal is goed, het leest fijn en snel en ik heb ervan genoten, wat wil je nog meer.
    Ben benieuwd wat jij ervan vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb het ook gelezen. Marleen is een talent.

    BeantwoordenVerwijderen