zaterdag 14 december 2013

Barista! Koffie verkeerd - Elsbeth Witt

Titel: Barista! Koffie verkeerd, deel 1
Auteur:
Elsbeth Witt
Uitgever:
Xander Uitgevers
Genre:
Roman, Chicklit
Verschenen:
November 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789401601825 en 9789401601740
NUR: 301
Pagina’s:
206
Waardering: 4/5

Koffie verkeerd; totaal niet haar type, toch verliefd?
De drie vriendinnen Laura, Iris en Sophie werken bij koffiebar Barista! Laura bespreekt daar regelmatig met Iris hoe haar toekomstige vriend eruit zal zien: hij heeft blonde krullen en blauwe ogen. Maar dan raakt ze compleet in de war als er een donkere man met bruine ogen bij Barista! koffie komt halen. Valt ze toch ineens op andere types? En is deze mysterieuze man misschien echt de ware?
Koffie verkeerd is het eerste deel uit de Barista! serie. Sprankelende geestige romans over liefde en vriendschap, het loslaten van verwachtingen en het omarmen van nieuwe kansen.

Elsbeth Witt
Elsbeth Witt (1980) woont in Utrecht en studeerde Engelse Taal en Cultuur aan de Universiteit Utrecht.
Ze houdt zich bezig met alles wat met letters en boeken te maken heeft: vertalen, bloggen op elsbethschrijft.nl, redigeren en haar favoriet: fictie schrijven.
Naast schrijven is ze gek op haar vriend, haar katten Nelson en Pip, haar nichtjes, koken, zingen, lezen en dansen.
Haar debuutroman Barista! Koffie Verkeerd verscheen in november 2013.

Samenvatting
Liefde is niet makkelijk. Liefde laat zich niet sturen of plannen.

Laura, een jonge twintiger werkt al sinds haar studententijd in de traditionele koffiebar Barista! Twee jaar geleden studeerde ze af en dankzij een banenmarkt die op zijn gat ligt, werkt ze sinds een jaar fulltime bij Barista! Ze maakt zichzelf wijs dat het slechts tijdelijk is. Samen met haar vriendin Iris, die sinds een maand haar collega is, heeft ze het prima naar haar zin in de leukste koffiebar van Utrecht.
Laura en Iris woonden samen in hetzelfde studentenhuis en zijn al zes jaar vriendinnen.
Beide meiden zijn elkaars tegenpolen. Terwijl Iris haar Mister Right al gevonden heeft in de vorm van David en het goed voor elkaar lijkt te hebben, is Laura nog steeds zoekende naar haar droomman met blonde krullen en sproeten…

Als ze zich weer omdraait met de bestelling, laat ze van schrik bijna de koffie vallen. Hij is er. Laura’s hart maakt een sprongetje.

Iedere dag om half negen wordt Laura verblijd met een bezoekje van een knappe donkerharige man, haar Mystery Man. De chemie tussen beide is groot, zodra ze elkaar zien stralen ze van top tot teen en kunnen hun ogen niet van elkaar afhouden.
Er is echter één klein probleempje… hij is totaal haar type niet!

Jullie staren naar elkaar als twee mensen uit een aflevering van spoorloos die elkaar na twintig jaar eindelijk weer zien.

De laatste tijd duikt er steeds vaker een blonde krullenbol op, precies haar type. Sophie krijgt hem maar niet uit haar hoofd en wordt overspoeld met twijfels?
Stuurt het universum haar een boodschap?

Gek hè. Als dit twee weken geleden was gebeurd, had je nu waarschijnlijk een vreugdedansje gedaan omdat jouw perfecte droomjongen Barista! was binnengewandeld.

Barista! verkeert in zwaar weer, de concurrentie is moordend, koffietentjes schieten als paddenstoelen de grond uit, sinds er aan de overkant een Starbucks is geopend neemt de klandizie af en stapelen de rekeningen zich op.
Barista! met zijn gammele stoelen, opstaande Perzische tapijten en alles erop en eraan gaat Laura aan het hart, het is haar thuis.

Laura en de andere barista’s durven de naam van de koffietent niet meer uit te spreken, uit angst dat Luigi ontploft.

Luigi, een Brabantse Italiaan met een zachte G, de eigenaar van Barista! is een eigenwijze man die niet open staat voor veranderingen, hij wil zijn koffiebar in originele staat behouden. Zijn mening Goede koffie verkoopt zichzelf.

Helaas om Barista! te redden is er meer nodig dan een goede kop koffie! Het is tijd voor verandering!
Om te redden wat er te redden valt zetten de Barista’s een Safe Barista! Plan op.

Lukt het de Barista’s om Barista! te redden van de ondergang? En ontdekt Laura wie haar échte droomman is? De knappe Tunesische Malik of de blonde Nick? Wie pas het beste bij haar?

Mening
De Sint sloeg mij over dit jaar, maar bij Xander Uitgevers weten ze wel wat ik leuk vind, maandag vond ik een hele leuke verrassing in mijn postbus, Barista! Koffie verkeerd, het debuut van auteur Elsbeth Witt. Ik kon niet wachten tot ik erin kon beginnen, dus nadat ik het boek waarin ik bezig was uitgelezen had ben ik snel in Barista! begonnen.

Barista! Koffie verkeerd is het eerste deel van de Barista trilogie en is opgedeeld in 21 hoofdstukken en vertelt het verhaal van de Barista’s, in dit deel staat Barista Laura het meest centraal. We beleven het verhaal alsof we gedurende het verhaal over haar schouder meekijken.

Aan de vormgeving van Barista! Koffie verkeerd is veel aandacht besteed. Het boek heeft  een mooie vrolijke cover, leuk detail, het hartje om de naam van de auteur komt terug in het verhaal en ook de letters zijn mooi vormgegeven. Zelfs aan de binnenkant van het boek is aandacht besteed. De titel is origineel en past goed bij het verhaal en de tekst op de achterkant van het boek maakte mij nieuwsgierig naar het verhaal.
Elsbeth Witt heeft een heerlijke moderne schrijfstijl die makkelijk en snel leest. Vanaf het begin werd ik het verhaal ingetrokken en waande mezelf als bezoeker van Barista!
Het verhaal is leuk, een echte chicklit, boordevol grappige, genante situaties die op een komische manier beschreven worden.
Elsbeth heeft leuke personages voor het verhaal gekozen, gewone alledaagse jonge meiden, de chaotische ietwat klungelige Laura en de opgeruimde Iris. Veel mensen zullen zichzelf hier vast in herkennen. De jaloezie, twijfels en onzekerheden van de meiden en dan Mario en Luigi, echt geniaal bedacht, Luigi vind ik echt hilarisch.
Het is echt een boek wat je in één ruk uit wilt lezen, vannacht voor ik ging slapen moest ik het boek eerst nog even uitlezen, ik had het dan ook heel snel uit.
Barista! Koffie verkeerd was precies wat ik even nodig had in deze drukke tijd, het toverde een glimlach op mijn gezicht en maakte me helemaal vrolijk.
Het einde van het boek is hilarisch en onverwacht, wat een cliffhanger, dit maakt me nog benieuwder naar het vervolg.

Gelukkig komen er nog twee delen van deze geweldige serie, deel twee Zoete inval staat gepland voor medio januari 2014 en deel drie Troost voor april 2014. Ik kijk er enorm naar uit en wil deze dan ook zeker lezen.

Heb jij ook een speciaal type waar je op valt, net als Laura?
En ben jij ook koffiegek of meer een theeleut net als mij?


Barista! Koffie verkeerd, tovert een smile op je gezicht, heerlijk verhaal ook voor de niet koffieliefhebber, chicklit vol humor, romantiek en een tikje drama.
Zin in een paar uur heerlijk genieten en lachen met een boek, lees Barista!

Waardering
4/5

Met dank aan Xander Uitgevers voor het versturen van een recensie-exemplaar.

8 opmerkingen:

  1. Mooie recensie, Kat, maakt me alleen nog nieuwsgieriger naar het verhaal. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks Kim.
    Hihihi leuk om te horen. Ga je hem ook lezen?
    Ik hoop dat Elsbeth nog heel veel boeken gaat schrijven, ik vind haar schrijfstijl geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ik wil hem lezen, het staat op het immens lange leeslijstje te wachten tot hij aan de beurt is. ;-)

      Verwijderen
  3. Hahaha ja die leestlijsten dat is me wat, die worden alleen maar steeds langer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk een recensie lezen over een totaal ander boek dan ik gewend ben.
    Nu ben ik wel erg nieuwsgierig erna en ga hem zeker kopen. Ook omdat het zo ontspannen leest wat ik eruit begrepen heb.

    Mijn type man moet er zeker niet eruit zien als een fotomodel en ook niet als een zwerver. Dus ongeveer daar tussen in;-) En ik ben een echte koffieleut geworden de laatsten jaren, daarvoor was het thee.

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk he? Ik hou ervan om genres af te wisselen, kan enorm genieten van een lekkere chicklit.
    Heb er nog een klaar liggen waar ik er veel zin in heb om te lezen Ik ben nog niet klaar met jou van Conny Regard, lijkt me ook geweldig.

    Hoe gaat het met de verhuizing?

    X
    Kat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Pffff verhuizen. Ik hoop dat ik het snel vergeet allemaal. Het is echt ontzettend zwaar geweest. En toch helaas wat opmerkingen/geen begrip gehad voor mijn beperkingen, juist van die het allemaal weet.
      Nu alleen nog alles op zijn plaats en al die dozen uitpakken. Maar het begint er op te lijken nu. De huiskamer is al bijna zoals het hoort en maakt het al wat gezelliger.

      Fijne avond!

      Debby
      xx

      Verwijderen
    2. Wat een ellende he, staat mij ook nog vers in het geheugen en ben nog niet klaar, schilderen, dozen etc.
      Wat ontzettend klote dat er juist van de mensen die het weten weinig begrip was.
      Jullie hebben het wel super snel gedaan hoor.
      Ben benieuwd naar het resultaat, wat ik gezien heb ziet er al heel goed uit.
      Nog even doorbijten.

      Knuf.

      X
      Kat

      Verwijderen