donderdag 30 januari 2014

Carina van Leeuwen - Vuurproef

Titel: Vuurproef Unit Plaats Delict, deel 1
Auteur:
Carina van Leeuwen
Uitgever:
AW Bruna
Genre:
Thriller, Misdaadroman
Verschenen:
Januari 2014
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789400502147 en 9789044969122

NUR: 305
Pagina’s:
336
Waardering: 3/5


Forensisch rechercheur Renee Spaan houdt van haar werk, maar sinds haar levenspartner zelfmoord pleegde houdt de dood haar regelmatig uit haar slaap. Een nieuwe zaak bezorgt haar nog meer kopzorgen: ze moet het lijk van een onbekende man die op een Haags rangeerterrein is doodgeschoten en in brand gestoken identificeren. Het onderzoek voert Renee en haar team naar een verlaten villa, waar ze behalve kogelhulzen iets veel gruwelijkers vinden.
De verbrande man blijkt algauw een vermiste Haagse crimineel te zijn, en het lijk in het huis dat van zijn ex-vriendin. Maar daarmee begint het pas… Wie doodde wie, en waarom? Er is nauwelijks personeel om alle onderzoeken uit te voeren, Renees eigen chef en de Officier van Justitie werken niet mee en veel sporen lopen dood. Regelmatig blaast ze stoom af: overdag met hardlopen, ’s avonds door bij het eethuisje van haar tantes Dora en Tilly aan te waaien, en ’s nachts door woedend haar eigen huisraad kort en klein te slaan. Wanneer komt alles weer goed?

Carina van Leeuwen
Carina van Leeuwen is in het dagelijks leven werkzaam als forensisch expert bij de Amsterdamse politie. En was betrokken bij de Schiedammer parkmoord en de vliegtuigramp in Tripoli. Regionaal is zij coördinator vermiste personen en niet geïdentificeerde doden voor de politie Amsterdam. Unit Plaats Delict: Vuurproef is haar debuut en het eerste deel van de serie Unit Plaats Delict, die zich afspeelt in de wereld van forensic Renee Spaan van het Haagse politiebureau Donumstraat.

Samenvatting
De geur van verbrand vlees en benzine hing om forensisch rechercheur Renee Spaan heen, terwijl ze staarde naar wat voor kort een leven wezen was geweest.

Wanneer een toevallige passant op een novemberdag, het verkoolde lichaam van een onbekende man op een Haags rangeerterrein, naast een trainrails ontdekt wordt Forensisch Rechercheur Renee Spaan van het Haagse Bureau Donumstraat op de zaak gezet. Aan Renee de taak om de identiteit van het slachtoffer te achterhalen en erachter te komen wie deze brute moord op zijn geweten heeft?

Met grootse moeite wordt er een TGO bij elkaar geschraapt, Incendium genaamd. Wegens personeeltekort en bezuinigingen krijgt het team slechts een week de tijd om de zaak op te lossen. Chef Loretta S. Bloembergen vindt de ramkraken belangrijker en geeft geen prioriteit aan de zaak ‘barbecueman'. De geruchtenmachine is al snel op volle toeren, is er sprake van een afrekening in het criminele circuit?

Ze liet het water over zich heen stromen totdat haar huid rood zag, maar voelde niets. Haar lichaam zette een beschermend mechanisme in werking.

De zaak rakelt allerlei diep weggestopte gevoelens uit het verleden op, welke Renee niet zag aankomen. Drie jaar geleden heeft haar vriendin Carmen zichzelf van het leven beroofd. Renee doet hard haar best om het verleden los te laten, maar Carmen is nog overal aanwezig. Even lijkt ze de controle te verliezen.

Met het lichter worden verdwenen ook haar demonen.

Het blijft echter niet bij deze ene moord, er komen meer lijken uit de kast. Renee ontdekt een link met een andere dubieuze zaak. Alle pijlen wijzen op één persoon maar klopt dit wel?

Is Renee iets op het spoor? Lukt het haar om de moorden op te lossen? En weet ze haar eigen leven weer op te pakken?

Mening
Dankzij de blogtournee van Not Just Any Book waar ik aan mee heb gedaan, mocht ik het debuut Vuurproef Unit Plaats Delict van Carina van Leeuwen al lezen voordat het boek in de winkels verscheen.
Vanaf het moment dat ik door de voorjaarsbrochure van AW Bruna bladerde sprak Vuurproef me aan, wat vind ik er nu uiteindelijk van?

Vuurproef is het eerste deel van de nieuwe serie Unit Plaats Delict waarin Forensisch rechercheur Renee Spaan centraal staat. De verhalen zijn gebaseerd op haar werk als Inspecteur/Forensisch Expert.
De hoofdstukken van het boek bestaan uit data, ieder hoofdstuk bestrijkt een dag gedurende de periode 16 november tot en met 18 januari.

In Vuurproef kijken we mee met Forensisch rechercheur Renee Spaan, we beleven het verhaal vanuit haar.
De cover van het boek is mooi en de titel past goed bij het verhaal en de tekst op de achterkant van het boek maakte mij gelijk benieuwd naar de rest van het boek.

Ik had veel moeite om in het verhaal te komen, het begin kwam voor mij heel traag op gang, ik had moeite om me te concentreren en moest telkens stukjes terug lezen omdat de tekst niet bleef hangen. Ik moest echt in het verhaal groeien. Ik heb een dubbel gevoel aan dit boek over gehouden, Vuurproef heeft eigenlijk alles in zich om de perfecte misdaadroman te zijn en toch pakte het verhaal mij niet, het wilde maar niet vlotten.
Op de cover staat dat Vuurproef tot het genre thriller behoort, dit schept een bepaalde verwachting, de spanning die bij een thriller hoort heb ik helaas niet ervaren tijdens het lezen van Vuurproef.
Toch was ik benieuwd naar de rest van het verhaal en wilde ik weten wie de onbekende verkoolde man naast de trainrails was, waarom hij zo toegetakeld was en wie de dader was?

Carina van Leeuwen heeft met Vuurproef een kijkje in de keuken van de forensische wereld gegeven. Ze heeft een goed beeld geschetst van de werkwijze en de omgeving van een forensisch rechercheur en het team wat wordt opgezet bij een dergelijke misdaad. Hierin is ze goed geslaagd, na dit boek ben ik als leek volledig op de hoogte van de gang van zaken.

De schrijfstijl van Carina van Leeuwen is uitvoerig en beschrijvend, je ziet het verhaal voor je, CSI in boekvorm. Soms iets te uitvoerig door de vele medische en technische termen werd het hier en daar iets te zakelijk wat de vaart uit het verhaal haalde.

Van Leeuwen heeft de karakters uitvoerig beschreven, er zijn veel verschillende personages in het boek, ondanks alles had ik weinig feeling met de personages, ze hadden wat mij betreft wel wat verder uitgediept mogen worden, het voelde te afstandelijk, te zakelijk.
De keuze voor een lesbisch hoofdpersonage vind ik origineel en leuk, het is weer eens iets anders.
Renee doet de dingen op geheel eigen soms niet zo tactische wijze en kleurt zo nu en dan buiten de lijntjes. Graag had ik nog meer over Renee en Carmen willen weten. Maar wellicht is dit met opzet gedaan, en komt men in de volgende delen steeds iets meer te weten.
Bob, de hond van Renee heeft ook een groot aandeel in het boek, zijn gedrag is herkenbaar omschreven, je ziet hem zo voor je met zijn flapperende oortjes.

Naast misdaad en technische termen bevat Vuurproef ook humor, van Leeuwen is erin geslaagd om de sfeer op het bureau over te brengen op de lezer, de onderlinge sarcastische opmerkingen, plagerijtjes en politiehumor.

Ook word er in het boek aandacht besteed aan de bezuinigingen, de daarop volgende personeelstekorten, de administratieve procedures en wachttijden waaraan je gebonden bent, de frustraties van het houden aan de regels en de onderlinge wrijvingen.


Vuurproef Unit Plaats Delict, een kijkje in de keuken van de forensische wereld, boordevol politiehumor, voor de CSI liefhebber!

Waardering
3/5


Met dank aan Uitgever AW Bruna en Not Just Any Book voor het versturen van een vooruit exemplaar.

6 opmerkingen:

  1. Ik ben nu wel heel benieuwd naar het boek, Kat ! Mooie recensie :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks Mieke :-) Ben heel benieuwd wat jij ervan vindt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik lees echt nauwelijks dit soort boeken, maar ik ben er toch wel benieuwd naar :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Ellis. Mocht je hem gaan lezen, veel plezier met lezen en ben benieuwd wat jij ervan vindt. De meningen over dit boek zijn nogal verdeeld.

      Verwijderen
  4. Forensische onderzoeken kunnen mijn erg boeien maar tot nu toe nog op tv. Of ik het ook wat vind om in een boek te lezen vraag ik mij af. Nederlandse politie boeken heb ik altijd wel mijn twijfels bij of ik ze wil lezen. Mooie recensie heb je geschreven en misschien moet ik mij daar ooit eens aan gaan wagen om toch eens een Nederlandse politie verhaal te gaan lezen.

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thanks Deb.
      Ik ben nu een heel goed boek aan het lezen, wel weer tikkeltje anders dan deze, literaire thriller maar die is goed! Dat vind ik echt een aanrader. Binnenkort mijn recensie.

      X
      Kat

      Verwijderen