zondag 2 februari 2014

Dodenweg - Olga Hoekstra

Titel: Dodenweg, Saksenburcht thriller, deel 1
Auteur:
Olga Hoekstra
Uitgever:
Bookaholics.nl
Genre:
Literaire thriller
Verschenen:
Juli 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789461939449 en 9781301152452
NUR: 332
Pagina’s:
352
Waardering: 5/5

Als rechercheur Thomas DeLohr op de zaak van een tweetal auto-ongelukken wordt gezet, dreigt de aanblik van het verwoeste lichaam van een van de slachtoffers hem terug te trekken in het verleden.
Een verleden dat hij met alle macht probeert te vergeten. Bij iedere stap die hij richting de ontrafeling van de dodelijke puzzel zet, raakt hij verder verwijderd van de daadwerkelijke oplossing. Dan blijkt dat een van de slachtoffers een sinds een paar weken vermist meisje is en dat de crashes helemaal geen ongelukken zij. Thomas bijt zich vast in de zaak, iets wat hem zijn carrière en zijn toch al niet stevige grip op zijn leven kost.
Fleur Benedictus is beginnend journalist en vooral ‘de dochter van’ de beruchtste advocaat van Saksenburcht. Fleur moet en zal met haar primeur over de ongelukken op de DeRuyterweg de voorpagina halen. Haar pad kruist zich met dat van rechercheur Thomas DeLohr, een man die Fleur maar niet kan vergeten. Haar roekeloze zoektocht naar erkenning heeft enorme gevolgen. Niet alleen voor haarzelf, maar ook voor degene die Fleur het meest lief heeft.

Olga Hoekstra
Olga Hoekstra (1980) is werkzaam als journalist voor haar eigen bedrijf Meesterlijke Teksten en auteur van o.a. Engelenveer (2012) en Dodenweg (2013). Dodenweg is haar thrillerdebuut.
Olga woont met haar man en twee dochters in Enschede.

Samenvatting
Try to kill it all away.

De koortsdromen waren een escape uit de werkelijkheid, de werkelijkheid was de echte nachtmerrie.

In Dodenweg maken we kennis met de tweeëndertigjarige Thomas DeLohr. Hij is sinds drie jaar toegetreden tot de politiemacht en werkzaam bij het Saksenburchtse politiekorps. Thomas draagt een heftig verleden met zich mee. Tevens maken we kennis met de jonge journaliste, Fleur Benedictus, dochter van Jan-Willem Benedictus van het prestigieuze  advocatenkantoor Benedictus & Partners.  Geheel tegen de wens van haar vader begon zij aan de journalistieke opleiding, schrijven is haar lust en haar leven. Haar familie behandeld haar als buitenstaander omdat ze weigert toe te treden tot het familiebedrijf.

Boem. Flits. Boem.

Wanneer er voor de tweede keer in korte tijd een dodelijk ongeval op de DeRuyterweg in Saksenburcht plaatsvindt, krijgt Thomas DeLohr de leiding over het onderzoek. De verkeersslachtoffers zijn zo zwaar toegetakeld dat ze onherkenbaar zijn geworden. Aan DeLohr en zijn team de taak om de oorzaak van de ongelukken te achterhalen.

Fleur Benedictus begint aan haar eerste dag bij de Saksenburchter Courant en loopt tijdens haar eerste opdracht meteen tegen een primeur aan. Als nieuwbakken justitieverslaggever kom dit haar heel goed uit, haar artikel op de voorpagina van de krant, wie droomt daar nou niet van?

Je zag mij. Mijn verleden. Wie ik ben.

Thomas en Fleur ontmoeten elkaar op de plaats van het ongeval en voelen zich direct tot elkaar aangetrokken. Thomas intrigeert haar. Fleur komt te dichtbij en het ‘spelletje’ van aantrekken en afstoten is begonnen.

Hij sprak niet over het zwart, het duister, dat hem iedere dag, iedere minuut, iedere seconde dreigde te overspoelen.

Ondertussen vallen er steeds meer slachtoffers, de verkeersveiligheid op de DeRuyterweg laat ernstig te wensen over. Omdat het vermoeden rijst dat het gemeentebestuur nalatig is geweest en het budget voor onderhoud en veiligheid liever spendeert aan snoepreisjes, wordt er een onderliggend onderzoek geopend.

De onrust in hem borrelde en bruiste, kronkelde als een slang door zijn aderen, klaar om aan te vallen.

Gaandeweg het onderzoek dreigt Thomas de controle volledig te verliezen en zinkt steeds verder weg. Hij wordt achtervolgd door nachtmerries uit zijn verleden en de gebroken nachten beginnen zijn tol te eisen.

Niets was wat het moest zijn.

Opeens veranderd de verkeerszaak in een moordonderzoek waarin niets is wat het lijkt. Thomas en Fleur bijten zich ieder op geheel eigen wijze vast in de zaak, waarin ieder spoor lijkt dood te lopen en het zoeken is naar de bekende speld in de hooiberg.

Lukt het ze om op tijd de bindende factor te vinden? En het onderzoek tot een goed einde te brengen?

Mening
Een tijd terug benaderde Olga Hoekstra mij met de vraag of ze mij blij kon maken met een recensie-exemplaar van haar boek Dodenweg. Aangezien ik al heel lang benieuwd was naar haar boek, Dodenweg krijgt namelijk hele goede recensies, zei ik daar direct volmondig ja op.
Ik had al een beetje kennis gemaakt met haar schrijfstijl in de online schoolpleinthriller Marionet die Olga Hoekstra en Janneke Heimweg samen schrijven. Meer hierover lees je hier.
Er lagen nog wat andere recensie-exemplaren op de stapel die ik eerst nog moest lezen. Wel las ik stiekem alvast een stuk van de proloog, en die had me gelijk te pakken, die begon alvast veelbelovend.
Deze week kon ik eindelijk in Dodenweg beginnen.

Dodenweg is het thrillerdebuut van Olga Hoekstra. Ze heeft Dodenweg in eigen beheer uitgegeven, iets wat mijn verbazing schets, voor een fantastisch boek als Dodenweg zouden de uitgevers in de rij moeten staan. Olga behaalde recent de achtste plaats in de Beste Nederlandse Vrouwenthriller van 2013. Dik verdiend en ik ben van mening dat ze eigenlijk nog wel hoger had mogen staan want Dodenweg is een van de betere boeken die ik de afgelopen tijd heb gelezen. Nederland heeft er een super thriller auteur bij.

Op de cover van Dodenweg staat een blonde dame, gaandeweg het verhaal kom je er achter dat de cover goed bij het verhaal past. De titel is goed gekozen en de omschrijving op de achterkant van het boek maakte mij direct nieuwsgierig naar het verhaal.
Dodenweg bestaat uit 74 hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief voornamelijk vanuit hoofdpersonages Thomas en Fleur.

Olga Hoekstra heeft een heerlijke beeldende schrijfstijl, die makkelijk en snel leest. Na een spannende pakkende proloog waarmee ze het boek sterk begint moest ik heel even in het verhaal komen, daarna ging het in sneltreinvaart en werd ik het verhaal helemaal ingezogen en heb ik alles aan de kant gegooid om bijna in een stuk verder te kunnen lezen. Het verhaal had me volledig in zijn greep en ik kon niet meer stoppen met lezen en had het verhaal dan ook razend snel uit.
Olga houdt van mooie quotes, die ze in het verhaal heeft gewerkt en ik ben dol op mooie quotes.
De karakters zijn menselijk, leuke herkenbare karakters die uitgebreid beschreven worden, je ziet ze zo voor je. Thomas, de ruige knappe rechercheur met een duister verleden, waar mening vrouw haar hartje aan zal verliezen, en Fleur, een vrouw van de wereld, het buitenbeentje van de familie, die tegen het zere been van haar vader aanschopt door niet in zijn voetsporen te willen treden als advocaat en lekker doet wat ze zelf wil.

Dodenweg zit heel goed in elkaar. Olga is van alle markten thuis, het verhaal bevat spanning, humor en erotiek, de perfecte match wat mij betreft. Ik ben onder de indruk van dit thrillerdebuut. En heb er enorm van genoten.
De verdenkingen schieten op en neer, wat is er aan de hand? Wat gebeurt er in Saksenburcht?
Dodenweg is tot het einde spannend en eindigt met een cliffhanger die je direct doet verlangen naar het volgende deel.


Op dit moment is Olga druk bezig met Vader, het tweede deel in de Saksenburcht thriller. Deze wordt omstreeks juni dit jaar verwacht. Ik kijk er heel erg naar uit en kan niet wachten om te lezen hoe het verder zal gaan met Thomas en Fleur.

Leuk detail: achterin het boek staat een QR-code met daarin een deleted scene, die je als lezer dus ook nog kunt lezen. Zelf heb ik hem nog niet gelezen maar ben nog wel van plan omdat te gaan doen.

Dodenweg, bevat alle ingrediënten voor een top thriller, spannend tot de laatste bladzijde, een fantastisch thrillerdebuut, een mustread!

Waardering
5/5

Met dank aan Olga Hoekstra voor het versturen van een recensie-exemplaar.

4 opmerkingen:

  1. Mooie recensie, niks aan toe te voegen. Helemaal mee eens, super boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zo wordt mijn lijst met boeken ie ik wil lezen steeds lander

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig dat je benaderd bent, vooral omdat je zo benieuwd erna was.
    Mooie recensie!

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kom via de link hier terecht ,leuk om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen