zaterdag 8 februari 2014

Wraak - Daniëlle Bakhuis

Titel: Wraak
Auteur:
Daniëlle Bakhuis
Uitgever:
Ploegsma
Genre:
Young Adult
Verschenen:
Oktober 2011
Beschikbaar:
Hardcover en Ebook
ISBN:
9789021669557 en 9789021669717
Pagina’s:
131
Waardering: 3/5


Ik voel hoe mijn keel dik wordt. Nog even en ik begin te huilen. Hoe kan hij dit grappig vinden? Snapt hij dan niet dat dit allang niets meer met geintjes te maken heeft?
Als Frederique haar relatie met Sven uitmaakt, is hij zo ontzettend kwaad op haar dat hij een filmpje op internet zet – waar ze niet bepaald blij mee is. Iedereen op school heeft het erover. Wat moet Frederique doen? Negeert ze het? Of neemt ze… wraak?

Daniëlle Bakhuis
Daniëlle Bakhuis (1982) startte op haar achttiende als columnist voor het meidenblad Fancy. Een paar jaar later ging ze er aan de slag als freelance redacteur.
Ze schreef ook voor Nickelodeon, Yes en Via.
Op haar zesentwintigste debuteerde ze bij Ploegsma Uitgeverij met het non-fictie boek Love & Leed, de liefdesgids voor meiden (2008). Later volgden de jeugdromans Verliefd van 2 Kanten (2009), Verliefd en nu (2010), Wraak (2011) en Hou Me Vast (2012). Haar nieuwste boek Wat als… verscheen in oktober 2013.
Naast schrijfster is Daniëlle werkzaam als redacteur voor CosmoGIRL!

Samenvatting
Who run the World? Girls!

Weet je jij kan er ook niks aan doen, dat toen boven de karaktertrek “aardigheid” werd uitgedeeld, jij net even aan het pissen was. Da-háág Sven.

Wanneer Frederique de Ruiter het uitmaakt met haar vriendje Sven Thijssen, kon ze van te voren niet over zien, wat het beëindigen van hun verkering allemaal op zou rakelen. Sven een player pur sang kan het niet verkroppen dat niet hij maar zij een punt achter de relatie zette.

Sven. Ziet. Me. Zitten. Mij. Mij. Mij!

Frederique was lange tijd in stilte verliefd op de populaire Sven en dacht dat deze onbereikbare jongen nooit voor haar weg zou zijn gelegd. En schreef haar gevoelens van zich af in brieven en gedichten aan hem. Tot hij haar opeens zag staan.

Ik zweeg op het randje van hysterie. Hij moet nog even zo doorgaan en ik ga in volle vaart over die rand heen. Dit is geen geintje meer!

Maanden van haar leven heeft ze aan deze jongen vergooid. Na het uitmaken voelt ze zich opgelucht en bevrijd, althans voor even dan. Sven neemt wraak en gebruikt daarvoor het internet als medium. Frederique beland in een hele slechte film en wordt tot het pispaaltje van de klas benoemd. Ze doet haar best om de wraakacties te negeren, maar Sven gaat zo ver dat ze de instorting nabij is en ze nog maar één ding wil; Wraak! Met gelijke munt terug betalen, hij moet zich net zo beroerd voelen als haar.

Tot. Hier. En. Niet. Verder.

Mening
Recent las ik de Wat als… de Young Adult van Daniëlle Bakhuis die insloeg als een bom. Wauw wat een geweldig boek. Enthousiast door Wat als… werd ik nieuwsgierig naar het eerdere werk van Daniëlle Bakhuis, dus viel mijn oog op Wraak en waagde me daaraan.

De cover van Wraak is roze en meisjesachtig, een zoete cover met hartjessnoepjes en een computermuis, waarmee de link met het internet wordt gelegd. De titel past perfect bij het verhaal evenals de samenvatting op de achterkant van het boek.
Wraak is een betrekkelijk dun boek, bestaande uit  .. hoofdstukken geschreven vanuit het perspectief van hoofdpersonage Frederique de Ruiter.

Daniëlle heeft een heerlijke eigen kenmerkende schrijfstijl. Wraak heeft je aandacht meteen te maken en leest direct lekker weg.
De karakters zijn kenmerkend neergezet en goed beschreven, Daniëlle weet zich uitstekend te verplaatsen in de jongeren en hun gedrag.
Bakhuis geeft met Wraak een goede boodschap af, een waarschuwing en wijst op de gevaren van de online wereld. En heeft hiermee een actueel thema neergezet. Hoe veilig ben je in de digitale wereld? Denk je daar wel eens over na? Wat vertel je en aan wie? En wees voorzichtig met wat je allemaal vertelt en online neerschrijft.
Het einde van Wraak is leuk en goed verzonnen.
Wraak is in tegenstelling tot Wat als… echt bedoeld voor de doelgroep, jongeren. Het is toch wat kinderlijker dan Wat als…

Wraak laat zien dat Bakhuis enorm gegroeid is als schrijfster. Waar Wraak een goed boek is en aardig om tussendoor te lezen is Wat als… echt subliem. We gaan zeker nog van deze geweldige auteur horen. Op dit moment werkt Daniëlle hard aan hard volgende boek, het kan bijna niet anders of dit wordt ook weer een topper. Daniëlle zelf doet er nog heel geheimzinnig over, wat mijn nieuwsgierigheid nog groter maakt. Ik kijk uit naar haar volgende boek.

Mocht je Wat als… nog niet gelezen hebben, dan zou ik dat zeer zeker doen.

Wraak, hoever ga jij voor wraak, hoe veilig ben je in de digitale wereld? Wat vertel je en aan wie? Wees voorzichtig met wat je online plaatst, actueel verhaal.

Waardering
3/5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten