vrijdag 2 oktober 2015

Het geheim van mijn man - Liane Moriarty

Titel: Het geheim van mijn man
Originele titel: The husband's secret
Auteur: Liane Moriarty
Uitgever: AW Bruna
Genre: Roman
Verschenen: September 2015
Beschikbaar: Paperback en Ebook
ISBN: 9789022960646 en 9789044972320
NUR: 302
Pagina's: 400


Voor de blogtournee van AW Bruna mocht ik Het geheim van mijn man van Liane Moriarty vooruit lezen. Eind 2013 verscheen de vijfde roman, Het geheim van mijn man van Liane Moriarty in de VS. Binnen twee weken stond het boek op nummer 1 van de New York Times bestsellerlijst en bleef hier een heel jaar lang staan. Wereldwijd zijn inmiddels ruim 2 miljoen exemplaren verkocht en is het verhaal vertaalt in meer dan 36 landen. In september verscheen het in ons land.

De omschrijving van het verhaal sprak mij aan en benieuwd begon ik met lezen. Op de een of andere manier wilde het verhaal mij maar niet pakken. Het lezen wilde niet vlotten, ik kwam niet in het verhaal, en vond het langdradig en oubollig. Stug bleef ik volhouden en doorlezen, misschien zou het nog komen. Maar toen ik richting de helft ging en dit nog niet gebeurde, kwam ik tot de conclusie dat dit boek en ik geen vriendjes gingen worden en besloot ik te stoppen met lezen. Dat is niet iets wat ik zomaar doe. Tevens wilde ik het boek een eerlijke kans geven, het is immers toch niet voor niets zo populair in Amerika. Maar dat ging hem bij mij niet meer worden. Dus heb ik iemand anders gevraagd, iemand waarvan ik wist dat zij dit boek heel graag wilde lezen en het boek ook wilde recenseren.

Lees hieronder de mening en recensie van Krista Kuijpers.

Een verhaal over drie vrouwen en de uitdagingen in hun leven.

Voor mijn vrouw Cecilia Fitzpatrick. Alleen te openen na mijn dood.

Deze geheimzinnige tekst staat op de envelop die Cecilia vindt op haar zolder, als zij niets vermoedend naar iets op zoek is en per ongeluk wat dozen omgooit die haar man daar jaren geleden heeft neergezet.
John-Paul leeft echter nog... Cecilia neemt de brief mee, maar kan maar niet besluiten wat te doen.

Als tweede maken we kennis met Tess, zij runt samen met haar man Will en nichtje Felicity, een reclamebureau.
Tess krijgt slecht nieuws van haar man en besluit daarop met haar zoontje Liam naar de andere kant van Australië te gaan, om haar moeder bij te staan, die haar enkel gebroken heeft.

Als laatste komt Rachel aan bod, ook zij krijgt nieuws van haar zoon en schoondochter waar ze niet blij mee is.
Rachel is weduwe en is gek op haar kleinzoon Jacob. Zij heeft jaren geleden, in 1984, haar dochter Janie verloren, en daar is zij tot op de dag van vandaag nog niet overheen.

Deze verhalen hebben op het eerste oog niets met elkaar te maken, maar in de loop van het boek kruisen de levens van deze drie vrouwen elkaar en wordt ook duidelijk wat ze met elkaar te maken hebben.

Het verhaal zelf bestaat uit 59 redelijk korte hoofdstukken en een epiloog.
Een blok van een aantal hoofdstukken beslaat telkens een dag van de week en tussen de hoofdstukken lezen we de laatste dag uit het leven van Janie.
Langzaam komen we te weten wat er op die fatale dag met haar is gebeurd.

Ik moet toegeven dat ik normaliter geen romans lees, maar thrillers. En dit boek is overduidelijk een roman.
Voor mij persoonlijk kabbelde het verhaal een beetje voort, zonder echte hoogte en dieptepunten.
De verschillende karakters van de vrouwen en de redenen waarom ze bepaalde beslissingen nemen, komen wel goed en duidelijk naar voren. Maar persoonlijk had ik niet de drang om snel weer verder te lezen.
Er zat nog wel een wending in de epiloog, die ik niet had zien aankomen, dus dat heeft me wel weer positief verrast.

Hou je van een mooi verhaal, met romantische maar ook minder rooskleurige verhaallijnen, dan is dit absoluut een boek voor jou.

Ik kom helaas niet verder dan...

★★½

Recensie door Krista Kuijpers.

Met dank aan Uitgeverij AW Bruna voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten