maandag 27 mei 2013

De hartsvriendin

Titel: De hartsvriendin
Auteur:
Heleen van Royen
Uitgever:
Lebowski
Genre:
Roman
Verschenen:
Mei 2013
Beschikbaar:
Hardcover en Ebook
ISBN:
9789048817955 en 9789048817962
Pagina’s:
256


Heleen van Royen
Heleen van Royen (1965) debuteerde in 2000 met De gelukkige huisvrouw, waarvan meer dan 500.000 exemplaren werden verkocht. Er werden twee lovend ontvangen theaterstukken van gemaakt en de verfilming in 2010 trok meer dan een half miljoen bioscoopbezoekers. Haar tweede boek, Godin van de jacht, veroverde meteen na verschijning de bestsellerlijsten en was de best verkochte Nederlandse roman van 2003. In 2006 verscheen De ontsnapping, dat genomineerd werd voor de NS Publieksprijs. Een jaar later publiceerde Heleen samen met Marlies Dekkers het boek STOUT. In 2008 kwam haar roman De mannentester binnen op nummer 1 van de bestsellerlijsten. De hartsvriendin is haar vijfde roman.

Samenvatting
“ ‘
Je hebt alles wat een mens nodig heeft en je hoeft er niet voor te werken, zoals papa. Zolang je getrouwd blijft heb je geen zorgen en nul stress.’
Yvonne de Graaf leidt een huiselijk en overzichtelijk leven: ze is gelukkig getrouwd met haar jeugdliefde Maarten, heeft twee tienerkinderen en een vrijwilligersbaan bij de Vogelopvang.
Op Facebook heeft ze 34 vrienden, maar in werkelijkheid beschouwt ze Mona als haar enige en beste vriendin.
Wanneer Mona het op Yvonnes veertigste verjaardag laat afweten én ze een wel heel opmerkelijk cadeau krijgt van haar kinderen, verandert de zachtaardige Yvonne in een daadkrachtige vrouw die niet langer met zich laat sollen.”

Mening
De eerdere boeken van Heleen van Royen, o.a. De gelukkige huisvrouw, Godin van de jacht, De ontsnapping, De mannentester en Verboden vruchten heb ik allemaal met veel plezier gelezen.
Ik keek uit naar haar nieuwste boek en als groot fan van de boeken van Heleen van Royen begon ik enthousiast aan De hartsvriendin. Helaas moet ik eerlijk toegeven, dat ik toch een stuk minder enthousiast ben over dit boek.
Vooral ook omdat ik eerder al het boek Verboden vruchten (waar dit boek op voortgeborduurd is) gelezen heb. Hierdoor lijkt het begin van beide boeken veel op elkaar, wat ik jammer vond. Maar uiteindelijk krijgt het verhaal toch een andere wending.
Hoofdpersonage Yvonne is leuk, het verhaal er omheen is zo nu en dan wel wat langdradig, denk bijvoorbeeld aan het stuk met de zelfgebakken taart.
Gelukkig bevat het boek ook nog hilarische stukken, zoals we van Heleen gewend zijn, waar ik hard om heb moeten lachen.
De hartsvriendin is het eerste deel van een tweeluik wat betekent dat er een vervolg komt, het verhaal houdt abrupt op aan het einde van het boek en de lezer moet wachten op het vervolg. Nu wil ik natuurlijk wel weten hoe het verhaal afloopt? Slimme zet van de schrijver.
De hartsvriendin… leuk wanneer je Verboden vruchten nog niet gelezen hebt. Waarbij ik op wil merken, dat ik Verboden vruchten leuker vond.

Waardering
3/5

Bron
Website Heleen van Royen en website Lebowski

4 opmerkingen:

  1. Hey lieverd

    Moet eerlijk zeggen dat ik niet zo veel boeken lees van Nederlandse schrijvers. Maar ik wil toch eens een gokje wagen. Ga als ik lid ben van de bieb eens kijken naar boeken van Heleen van Royen.

    Ben benieuwd!

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat voor soort genre houdt je van?
    Want ik heb zomaar het idee dat dit niet jouw genre gaat zijn. Als je een boek van Heleen gaat lezen, zou ik niet met de hartsvriendin gaan beginnen.
    Houdt je van thrillers? Er zijn heel veel goede thrillerschrijvers van Nederlandse bodem die ik je kan aanbevelen.

    X
    Kat

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hou al van af mijn jeugd van trillers. Tegenwoordig lees ik alles wat los en vast zit, ook goede romans/waargebeurde verhalen spreken mijn aan. Denk aan 'De schaduw van de wind - van Carlos Ruiz Zafón' De enige Nederlandse schrijfster waar ik wat van gelezen heb is 'Prooi en Ladykiller - van Elissabeth Mollema'.
    Tot nu toe zijn het Franse, Spaanse, Amerikaanse en Engelse schrijvers geweest.

    Hoezo denk je dat het niet mijn genre is? Ben ik wel benieuwd naar?

    Welke raad je aan?

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb onlangs PAAZ van Myrthe van der Meer gelezen, dat vind ik een echte aanrader.

    Verder ben ik qua Nederlandse thrillers fan van Linda Jansma, Svea Ersson, Marelle Boersma en Els Ruiters.
    Verdieping X van Kim Moelands vond ik heel goed, Drift van Peter van Beek en Sprakeloos van Anne Nicolai.
    En nog veel meer.

    Kan ik niet uitleggen, is iets gevoelsmatigs.
    Misschien ook omdat ik zelf niet heel enthousiast over het boek ben, dat kan ook.

    Van Carlos Ruiz Zafón heb ik nog nooit iets gelezen, wel al vaker gehoord dat de boeken goed zouden zijn.

    X
    Kat

    BeantwoordenVerwijderen