donderdag 20 juni 2013

De boekenwinkel

Dinsdag was ik in de stad, ik had nog wat tijd over voor mijn afspraak en ben de stad even ingelopen.
Ik moest even iets afgeven bij de plaatselijke boekwinkel en besloot gelijk even een kijkje te nemen. Altijd leuk even rond te snuffelen, iedere boekwinkel is toch weer anders, lekker ideetjes op doen voor nieuwe boeken die je graag zou willen lezen, etc.

Waar ik altijd heel nerveus van word is dat er binnen een paar minuten al een medewerker aankomt met de vraag of je het kunt vinden? Of ze je kunnen helpen?  Ik voel me dan altijd enorm bezwaart. Ik heb geen hulp nodig, ik kijk gewoon alleen even rond, als ik hulp nodig heb dan vraag ik daar wel om. Meestal heb ik dan direct de neiging om weer snel naar buiten te vluchten. Dit keer ben ik gebleven, maar echt op mijn gemak stond ik niet meer, je hebt toch het gevoel dat men je de hele tijd in de gaten staat te houden. Daarom zul je mij ook geen uren in een boekenwinkel vinden, ondanks dat ik het wel heel leuk vind om lekker rond te kijken. Ik doe mijn voorbereiding wel lekker online, in de online boekenwinkel waar niemand mij de vraag stelt of ik het wel kan vinden en ik op mijn gemak kan kijken. En bij andere boekenbloggers waar ik ook altijd leuke leestips van krijg.
Uiteraard ben ik mij ervan bewust dat dit ook anders kan, dat er ook genoeg boekenwinkels zullen zijn die hun klanten wel op hun gemak rond laten kijken.

Ik ben zelf eigenaar van een webwinkel, wij zijn vaak aanwezig met onze stand op beurzen, bovenstaande is voor mij een reden dat ik er bewust voor kies om mensen altijd op hun gemak te laten kijken, juist omdat ik er zelf zo’n hekel aan heb. De ervaring leert dat wanneer mensen vragen hebben dat ze vanzelf wel naar je toekomen met hun vragen.

Vandaag kwam ik online een poll tegen met daarin de vraag waar jij het liefste je boeken koopt? In de online winkel, in de boekenwinkel, in de supermarkt of op het station. De meerderheid koopt zijn/haar boeken het liefst in de boekenwinkel. Nou doe mij de online boekwinkel maar hoor. Blijkt maar weer dat ik toch weer afwijk van de standaard mening van de gemiddelde mens, zoals al zovaak is gebleken.

Wat me brengt op het volgende, het viel me op terwijl ik daar liep en dat viel me pasgeleden in andere boekenwinkels ook al op, boeken van auteurs die ik graag lees, m.i. de toch ook wel populairdere thrillerauteurs zijn gewoon niet te vinden in de boekwinkel, ik let daar speciaal op. Erg jammer!
Natuurlijk snap ik dat een boekwinkel een beperkt budget heeft en je het geld maar één keer uit kunt geven, daar loop ik als zelfstandig ondernemer ook tegen aan. Maar ik denk dat het toch een gemiste kans is, want ik ben ervan overtuigd dat juist deze boeken heel goed zouden verkopen. Kijk maar naar de bestsellers van de online boekwinkels. Al heb je maar één exemplaar van ieder boek liggen en dan bijvoorbeeld eentje minder van de populaire boeken waar wel stapels van liggen.
Natuurlijk zijn deze boeken vaak wel door de boekwinkel te bestellen als je er om vraagt, maar dan moet je er specifiek om vragen en mensen gaan toch vaak voor het boek wat ze zien liggen. Ze gaan naar de boekwinkel om eens lekker rond te snuffelen, nieuwe ideeën op te doen en met een goed boek naar huis. Als ik naar de boekwinkel ga voor een specifiek boek, dan wil ik dat ook graag meteen hebben en niet op hoeven wachten, tenminste als het al uitgebracht is natuurlijk, anders wacht ik daar heel graag op.
Maar dat is mijn bescheiden mening omdat ik het gewoon jammer vind.

Ik koop mijn boeken dus het liefst online, lekker op mijn gemak kijken, maar ook omdat ik voornamelijk ebooks lees en die moet je wel online kopen. Tenzij een boek niet als ebook wordt uitgebracht, dan heb je geen andere keuze. En natuurlijk als ik boeken koop voor mijn dochters want die geven de voorkeur aan een echt boek.
Soms dan neem ik vooraf contact op met de plaatselijke boekwinkel en bestel het boek waarvan ik vooraf weet dat ik het wil kopen bij hun zodat ik het af kan halen wanneer het bij hun binnen komt.

En jij, waar koop jij je boeken het liefst?

3 opmerkingen:

  1. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een boekenwinkel. Maar online bestel ik toch het meeste, door omstandigheden.

    Ik moet zeggen dat ik nog nooit in een boekenwinkel gevraagd ben of ze mij konden helpen. Had juist het idee dat ze mensen in alle rust lieten kijken. W. heeft dat ook nooit gehad.

    En wat is het heerlijk om daar rond te lopen. In een winkel kijk ik ook boeken die ik niet zo snel online zou bekijken. Omdat je ze daar meer in het zicht liggen. Daardoor eerder geneigd om ook eens andere boeken te gaan lezen.

    En natuurlijk deze site erg interessant, ook hier doe ik veel ideeën op. Helemaal top!

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Thanks.
    Grappig eigenlijk die verschillen.
    Mijn man die hier niet vandaan komt roept wel vaker dat het volk hier heel raar is, wellicht krijgt hij toch nog gelijk en is het ergens anders totaal anders.

    X
    Kat

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een boekenwinkel lijkt een beetje op een bieb. Zo een sfeer hangt er ook, rustig en stil. Het zou waarschijnlijk daar dan toch aan liggen. Het lijkt mij dat als je een boekenwinkel instapt dat je nog niet zeker weet wat je wilt kopen, dan wil je eerst oriënteren en als je iets zoek dan vraag je het wel.

      In andere winkels vind ik het al vaak irritant als ze vraag of ze kunnen helpen, in een boekenwinkel helemaal. Dat bezwaard voelen inderdaad.

      Debby
      xx

      Verwijderen