zondag 14 juli 2013

Boekrecensie At Summer's end - Kim de Bruin

Titel: At summer’s end
Auteur: Kim de Bruin
Uitgever:
LetterRijn
Genre:
Young Adult
Verschenen:
Mei 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789081954365 en 9789081954372
Pagina’s:
246
Waardering:
3½/5 


Kim de Bruin
Kim de Bruin is geboren in november 1991. Ze volgt een opleiding waarmee ze hoopt later als psycholoog of pedagoog aan het werk te kunnen.
Als klein kind was ze gek op lezen en ze kon dit dan al op zeer jonge leeftijd. Ze verslond boeken die varieerden van fantasy tot drama.
Het schrijven van verhalen doet Kim sinds haar dertiende. Haar eerste (fantasy) verhaal  zou oorspronkelijk zes delen gaan omvatten. Na het vijfde deel hield ze het echter voor gezien. Een grote hoeveelheid aan andere ideeën was daar debet aan en ook die wilde ze kwijt op papier.
In november 2011 schreef ze in een paar weken tijd het verhaal ‘Aan het einde van de zomer’.  Dit manuscript is onder de  titel At summer's end in mei 2013 verschenen bij LetterRijn. 


Korte samenvatting
‘’Een complete verandering in het leven van de 15-jarige Lynn valt samen met de komst van de zomer. Met de verhuizing naar haar vader in het huis aan zee, laat ze haar moeder en het vertrouwde leven achter zich. Ineens heeft ze ook het gezelschap van zijn nieuwe vrouw en haar drie kinderen. Lynn moet erg wennen aan haar stiefmoeder, nieuwe broers en zusje. Met de jongere Leigh en Robin kan ze het goed vinden, maar haar 18-jarige stiefbroer Brandon keurt haar geen blik waardig en weigert een woord met haar te wisselen. Al snel begint Lynn een enorme hekel te krijgen aan hem en zijn afstandelijke houding. Wanneer Lynn voor het eerst tot over haar oren verliefd wordt, lijkt haar leven mooier en leuker dan ooit tevoren. Echter zorgt een dramatische gebeurtenis er voor dat Lynn zich meer en meer in zichzelf terugtrekt.
At summer’s end is het verhaal van een gewoon meisje dat zich staande probeert te houden in een wereld waarin na de zomer niets meer hetzelfde zal zijn.’’ 

Waar gaat het boek over
At summer’s end vertelt het heftige verhaal van de 15 jarige Lynn en de 18 jarige Brandon.
Het is Zomervakantie, de ouders van Lynn zijn gescheiden en Lynn gaat bij haar vader aan zee wonen.
Haar moeder moest na de scheiding wegens financiële redenen kleiner gaan wonen en is in de buurt van haar ouders gaan wonen. Lynn heeft geen goede band met haar grootouders, ze hebben altijd kritiek op haar. Ze heeft een tijdje geprobeerd om bij haar moeder te wonen, maar hield het er niet uit, ze heeft haar toevlucht bij haar vader gezocht en probeert daar een nieuw leven op te bouwen.

Wat nog niet zo blijkt mee te vallen, ze mist het bos op loopafstand van haar oude huis waar ze veel tijd doorbracht en haar beste vriendinnen Christien en Justine.
Tot overmaat van ramp heeft haar vader inmiddels een nieuwe liefde gevonden waarmee hij is getrouwd. Saskia, haar 3 kinderen Robin van 10, Leigh van 12 en de mysterieuze Brandon van 18 en hun hond de Golden Retriever Babs komen bij hun wonen. Dat valt voor Lynn die enig kind is nog niet zo mee.

Vanaf het aller eerste moment negeert Brandon Lynn, hij praat niet tegen haar, tegen niemand trouwens, hij doet net alsof ze niet bestaat. Lynn kan dit niet uitstaan. Waarom doet Brandon zo? En kan hij eigenlijk wel praten?

Wanneer Lynn bij haar vriendin Chris (Christine) gaat logeren ontmoet ze Joey Klaver, een oud klasgenoot uit de eerste klas van de middelbare school.
Lynn heeft nog nooit een vriendje gehad en voelt zich erg op haar gemak bij Joey, ze brengen samen veel tijd door in de laatste dagen van de vakantie.
Helaas heeft Joey andere bedoelingen met Lynn dan zij had kunnen verwachten, wat een mooie ervaring had moeten worden eindigt in een ware nachtmerrie.
Lynn heeft het er ontzettend moeilijk mee en kan haar problemen met niemand delen, ze voelt zich ziek, wordt steeds stiller en somberder en krijgt last van paniekaanvallen. Ze is enorm onzeker en bang van mannen geworden. Waarom heeft Joey dit gedaan? Door hem durft ze geen jongens meer te vertrouwen, zijn alle jongens zo?
 

Dan breekt de Herfstvakantie aan, Lynn’s vader, stiefmoeder, Robin en Leigh gaan een week op vakantie in een bungalow in de bossen. Lynn heeft geen zin om mee te gaan en blijft thuis samen met Brandon. Haar vader ziet dit eigenlijk helemaal niet zo zitten, maar Lynn krijgt zijn toestemming. Tijdens deze vakantie groeien Lynn en Brandon steeds meer en meer naar elkaar toe, Lynn vertrouwt hem haar grote geheim toe.
Brandon leert haar niet alleen gitaarspelen, wat haar veel afleiding geeft, maar ook dat niet alle jongens onbetrouwbaar zijn. Er bloeit iets moois tussen hun op. 


‘’I was wondering all this time,
wondering if you would ever be mine.

But you’ve told me your story,
and one day I’ll tell you mine.
Till that day, you must be patient and strong.
Cause I won’t tell you my real feelings,
till your cold seasons are gone.
After the hard fight with ourselves,
we will together stand, side by side at summer’s end.’’


Niet alleen Lynn maar ook Brandon blijkt een groot geheim met zich mee te dragen. Maar wat is dat grote geheim? Wat is er met hem aan de hand? 


‘’Lynn is echt geweldig. Bij haar in de buurt voel ik me veilig en fijn. Ze is het eerste meisje dat me zo gelukkig maakt. Ik kan mezelf zijn, ze neemt me zoals ik ben. Maar ik ben bang om haar het hele verhaal te vertellen. Ik weet niet eens hóé ik het zou moeten vertellen. Ik wil niet het risico lopen om haar te verliezen. Toch, omdat ik er de laatste dagen veel aan denk, moet ik mijn verhaal kwijt. Het speelt al heel lang en…’’  

Mening 
Dit weekend las ik At summer’s end van auteur Kim de Bruin.
Bedankt uitgeverij LetterRijn voor het versturen van een recensie-exemplaar.
 

At summer’s end is het debuut van Kim de Bruin. Het is een Young Adult, maar m.i. ook prima geschikt voor de volwassen lezer.
Het is een boek met heftige actuele onderwerpen op een mooie manier beschreven. 

At summer’s end heeft een mooie titel. De titel doet wellicht vermoeden dat het om een Engels boek gaat, maar ik moet zeggen dat ik de titel heel goed bij het boek vind passen. Als je het boek zelf gelezen hebt dan kom je daar wel achter.
De cover van het boek vind ik mooi en ook goed bij het verhaal passen.

Het boek is in de ik-vorm geschreven, je kijkt als lezer door de ogen van hoofdpersonage Lynn. 
At summer’s end start met een verdrietige proloog die aanzet tot vragen, je weet als lezer dat er iets ergs met Brandon is gebeurd maar wat? Dat houdt je de rest van het boek in zijn greep.
De epiloog van het boek eindigt verdrietig en mysterieus en laat nog meer vragen achter. Wat is het grote geheim wat Brandon met zich mee draagt? Ik hoop dat er een vervolg op At summer’s end komt die al deze vragen zal beantwoorden.
 

Kim de Bruin heeft een fijne makkelijke schrijfstijl, haar beschrijvingen zijn gedetailleerd, waardoor je als lezer een goed beeld kan vormen van de omgeving.
Het boek leest snel, ik had het dan ook vrij snel weer uit.
Kim de Bruin weet zich goed in te leven in de personages van de jongeren en weet de emoties ook mooi te omschrijven.

Tijdens het lezen heb ik me regelmatig geërgerd, een stiefbroer die doet alsof je niet bestaat en je volkomen negeert en dan die grootouders van Lynn, je zou er toch helemaal stapelgek van worden?
Een dag na het lezen van het boek moet ik er nog regelmatig aan terug denken, ik blijf me afvragen wat het grote geheim van Brandon is?

Ik heb begrepen dat er een vervolg komt op At summer’s end, ik ben hier heel benieuwd naar en wil dit zeker lezen, hopelijk krijgen we dan als lezer meer duidelijkheid over het grote geheim van Brandon.
 

At summer’s end, een heftig verhaal, wat absoluut de moeite van het lezen waard is. 

Waardering
3½/5

Bron
Website Letterrijn

3 opmerkingen:

  1. Met zo een losse einde dan blijf je nadenken erover. En dan gaat je fantasie te loop met je. Hoop dan dat het niet tegen gaat vallen als er een vervolg komt. En aan de andere kant heeft het ook wel weer iets dat je moet wachten om er achter te komen. Slim gedaan.

    Ben best wel nieuwsgierig geworden na het boek.

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ligt ook nog op mijn stapel om te lezen ! Ik kon niet nalaten om het te kopen, maar heb het nog niet gelezen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het boek een tijd terug gelezen, het einde laat je inderdaad achter met een heleboel vragen. Ik ben dan ook heel erg benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen