zondag 4 augustus 2013

Boekrecensie Ik krijg je wel - Sophie Kinsella

Titel: Ik krijg je wel
Originele titel:
The Wedding Night
Auteur:
Sophie Kinsella
Uitgever:
The House of Books
Genre:
Chicklit
Verschenen:
Juni 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789044338591 en 9789044338607
Pagina’s:
384
Waardering:
4/5


Sophie Kinsella
Sophie Kinsella is het pseudoniem van Madeleine Wickham (1969).
Ze woont met haar man en kinderen in London.

Lang voordat ze beroemd werd onder pseudoniem Sophie Kinsella schreef Madeleine Wickham al zeven romans onder haar eigen naam, waaronder Het zwemfeestje  en  De vraagprijs. De tennisparty, haar allereerste boek verscheen toen ze pas vierentwintig was en is daarom altijd heel bijzonder voor haar gebleven. Haar werk is in meer dan dertig talen verschenen.

Sophie Kinsella veroverde de harten van miljoenen lezers met haar immens populaire, inmiddels verfilmde Shopaholic! serie en de romans Hou je mond!, Aanpakken!, Ken je me nog?, Wat spook jij uit? en Mag ik je nummer even?.


Korte samenvatting
Lottie heeft meer dan genoeg van mannen die zich niet willen binden. Wanneer haar jeugdvriend Ben haar herinnert aan een belofte - trouwen op hun dertigste als beiden nog single zijn – grijpt Lottie haar kans. Geen afspraakjes, geen seks, geen verloving. Lottie gaat trouwen! Nu! Meteen!
 
Er worden twee getuigen van de straat geplukt, ze geven elkaar het jawoord en vertrekken onmiddellijk op huwelijksreis naar hetzelfde Griekse eiland waar ze elkaar als tieners hebben ontmoet. Toen hadden Ben en Lottie een fantastische tijd. Ze kunnen haast niet wachten op hun perfecte, sexy, romantische huwelijksnacht. 

Maar er zijn nogal wat mensen vreselijk geschrokken van het overhaaste huwelijk, onder wie Lotties ex Richard en haar oudere zus Fliss. Die gaan de boel eens flink saboteren. Het wordt een huwelijksnacht om nooit te vergeten; een wedding night from hell!

Leesfragment
‘Ik ben bezig met een Frans gedicht. Voor Lottie.’

‘Wat goed van je!’ zeg ik bemoedigend. ‘Mag ik eens kijken?’
‘Het is nog in wording.’ Hij geeft me onwillig het vel papier en ik schud het uit en schraap mijn keel.
‘’Je t’aime, Lottie, plus qu’un zloty.’’ Ik zoek aarzelend naar woorden. ‘Tja, het is een begin…’
‘’Ik hou van je Lottie, meer dan een zloty”?’ vertaalt Lorcan ongelovig. ‘Dat meen je toch niet?’
‘Lottie is moeilijk om op te rijmem!’ zegt Richard gekrenkt.
‘Probeer maar!’

Als ik weer aan dit stukje uit het boek terug denk dan schiet ik weer in de lach.

Waar gaat het boek over
De zussen Charlotte (Lottie, 33) en Felicity (Fliss, 38) Graveney hebben samen al behoorlijk wat meegemaakt. Als kinderen zijn ze verwaarloosd door hun ouders en hun moeder is overleden. Fliss is vijf jaar ouder dan Lottie en ziet het als haar taak om haar zusje koste wat kost te beschermen. Deze taak neemt ze iets te letterlijk op zich.


Lottie werkt als medewerker werving en selectie bij een farmaceutisch bedrijf en Fliss is hoofdredacteur van het hoogaangeschreven blad Pincher Travel Review wat o.a. hotels recenseert.
Fliss is bezig met een pijnlijke (v)echtscheiding van haar man Daniel en wordt hierin bijgestaan door haar advocaat Barnaby.
Fliss en Daniel zijn de ouders van de zevenjarige Noah, die over een nogal levendige fantasie beschikt, wat nogal wat ongemakkelijke situaties oplevert.
Fliss moet ervoor waken dat ze door alle ellende niet verbitterd raakt en uit het oog verliest wat er echt toe doet in het leven.
Lottie wil niks liever wil dan trouwen met haar grote liefde Richard. Ze is ervan overtuigd dat hij haar gaat vragen, ze heeft zelfs al een verlovingsring voor hem gekocht. Helaas kon ze er niet verder naast zitten en van wannabe bruid is ze opeens weer single.

Dan wordt ze opeens gebeld door haar jeugdliefde Benedict (Ben) Parr, samen hebben ze geweldige tijden beleefd op het Griekse eiland Ikonos, de plek waar haar leven voorgoed veranderde.
Ben herinnert haar aan hun belofte, wanneer ze allebei op hun dertigste nog single zouden zijn dan gaan ze samen trouwen. Ben vraagt haar ten huwelijk en Lottie zegt volmondig ja.
Ze willen niet langer wachten en plukken twee getuigen van straat, geven elkaar het jawoord en vertrekken als meneer en mevrouw Parr samen op huwelijksreis naar het Griekse Ikonos om daar naar vijftien jaar weer terug te keren. Maar of dat nou zo verstandig was?

Wanneer Fliss hoort over het huwelijk van Lottie en Ben, slaan alle stoppen door. Ze wil maar één ding en dat is Lottie beschermen voor de grootste fout van haar leven, haar Betreurenswaardige Keuze. Ze bedenkt een plan om het huwelijk te boycotten, zodat het huwelijk nietig verklaard kan worden. De huwelijksnacht en de complete huwelijksreis moeten gesaboteerd worden en daarbij schakelt ze de hulp in van Nico, de vipconciërge van het luxueuze vijf sterren Ambo hotel op Ikonos.
Er ontstaat een huwelijksreis om nooit meer te vergeten! Een huwelijk(sreis) from hell.

Lottie, Fliss en Richard maken de grootste fout van hun leven, komen zij hier nog op tijd achter? En komt dit nog goed?

Mening
Deze week las ik Ik krijg je wel van chicklit Koningin Sophie Kinsella.

Bedankt uitgever The House of Books voor het versturen van een leesexemplaar.

Je kunt het je bijna niet voorstellen; ik als chicklitliefhebster, maar Ik krijg je wel is het allereerste boek wat ik van zowel Sophie Kinsella als Madeleine gelezen heb! Niet omdat ik niet benieuwd was naar haar boeken, Sophie Kinsella is razend populair en ik heb al regelmatig te horen gekregen dat ik echt eens een boek moest proberen, maar het kwam er gewoon niet van.

Na het lezen van Ik krijg je wel ben ik om, ik heb het boek met veel plezier gelezen en wil zeker meer Sophie Kinsella boeken lezen. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik de chicklits van Nederlandse bodem net iets leuker vind. Maar het schijnt dat Ik krijg je wel niet haar allerbeste boek is, dus dat beloofd wat voor haar eerdere boeken.

Het boek heeft een zoetsappige cover, wat mij persoonlijk niet tot lezen aan zou zetten, het verhaal op de achterflap echter wel! Zo zie je maar weer Don't judge a book by its cover!
De hoofdstukken worden afwisselend vanuit hoofdpersonages Lottie en Fliss geschreven. Dit zorgt voor een aangename afwisseling, ik vind dit altijd wel een leuke wending geven. Ik heb als lezer wel het gevoel gekregen dat ik Fliss beter heb leren kennen dan Lottie, van mij had het verhaal nog wel wat meer over Lottie mogen gaan.

Wat mij opviel is dat het boek aardig dik is voor een chicklit, dat is iets wat ik niet gewend ben, maar je hoort mij niet klagen.

Sophie Kinsella heeft een fijne makkelijke schrijfstijl waardoor het boek zich snel laat lezen. In het begin had ik even moeite om in het verhaal te komen, maar toen ik er eenmaal in zat kwam dat helemaal goed.
Voor mij was Ik krijg je wel een heerlijk tussendoorboek, verstand op nul en heerlijk lezen.

De verhaallijnen en karakters in het boek zijn erg leuk, de situaties zijn soms een beetje to much, de hele boycot het huwelijk van Lottie en Ben actie is hilarisch en dit maakt het verhaal nou juist zo leuk. Het kan en mag allemaal in een chicklit. Het verhaal bevat tal van hilarische momenten waar ik erg van heb genoten. Hoe krijgt ze het verzonnen? Ik zag de scènes soms al helemaal voor me, denkend aan het UBS stickje van Fliss en de frustrerende situatie in hotel Amba op Ikonos.
De levendige fantasie van Noah het zevenjarige zoontje van Fliss lijdt ook tot komische situaties waar ik erg om heb moeten lachen.
En natuurlijk zoals in een goede chicklit hoort ontbreekt ook de romantiek niet.

De uitdrukking ‘Het huwelijk consumeren’, welke meerdere malen in het boek naar voren komt, was bij mij nog niet bekend, maar wellicht is het een typisch Engels iets?

Ik krijg je wel, een heerlijke zomerse chicklit, gegarandeerd voor een aantal uur heerlijk leesplezier, een aanrader!

Waardering

4/5
Bron
Website The House of Books

1 opmerking:

  1. Ik heb dit boek een keer gelezen en ik weet nog dat ik erg enthousiast was. Maar hoe hij ook alweer eindigde ben ik even vergeten. Toch maar een keer overlezen!

    BeantwoordenVerwijderen