dinsdag 17 september 2013

Oogcontact - Fergus McNeill

Titel: Oogcontact
Originele titel:
Eye Contact
Auteur:
Fergus McNeill
Uitgever:
De Fontein
Genre:
Literaire thriller
Verschenen:
Augustus 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789026133350 en 9789026133367
NUR: 305
Pagina’s:
304
Waardering:
4/5
 

“Als je hem aankijkt ben jij de volgende
Robert Naysmith is een succesvol zakenman. En hij is een seriemoordenaar. Al jaren speelt hij een ijzingwekkend en dodelijk spel. Hij kiest zijn slachtoffers niet bewust, iedereen zou het kunnen zijn. Zijn spelregels: hij kijkt op zijn horloge, bepaalt een tijdstip en de eerste die hem vanaf dát moment recht aankijkt is zijn volgende slachtoffer. Inspecteur Graham Harland staat voor een raadsel want de reeks moorden vertoont ogenschijnlijk geen enkel onderling verband. Hoe moet hij een moordenaar ontmaskeren die zijn slachtoffers zo willekeurig kiest...”

Fergus McNeill
Fergus McNeill ontwerpt computergames en apps. In de wereld van gaming heeft hij furore gemaakt met onder andere de Discworld game. Oogcontact is zijn eerste thriller.

Oogcontact maken kan fataal zijn
De klok tikt af, zijn spel begint...
Als je hem aankijkt ben jij de volgende

Oogcontact bestaat uit drie delen, bevat 53 redelijk korte hoofdstukken en speelt zich af van mei tot en met september.
Het boek is geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonages Robert Naysmith en Graham Harland.

De knappe verschijning Robert Naysmith is op het eerste gezicht een heel normale eind dertiger. Succesvol zakenman en werkzaam als sales director bij Winterhill.
Niets is echt er minder waar!
Hij houdt er een geheim leven op na en blijkt in werkelijkheid een keiharde seriemoordenaar te zijn.


Naysmith heeft zijn eigen gruwelijke moordspel ontwikkeld. Vanaf het moment dat het spel begint draait alles om het spel en is hij er 24/7 mee bezig.
Het spel heeft hem op de been gehouden en bepaald al zolang zijn leven. Het geeft hem een doel en hij put er kracht en voldoening uit.

De macht over leven en dood: hij had de kracht die te gebruiken, de mogelijkheid die om te zetten in daden, de machtgrenzen te overschrijden en de meest fundamentele menselijke wet te overtreden. En dat allemaal zonder gepakt te worden. De enige regels die voor hem golden waren de regels die hij zichzelf oplegde om het spel uitdagender te maken

Het spel verloopt via een vast ritueel. De macht om te kunnen beslissen over leven en dood geeft hem een onoverwinnelijk en machtig gevoel.
Zijn slachtoffers kiest hij willekeurig, de onwetendheid wie het volgende slachtoffer zal zijn levert een grote spanning op.


Hij kijkt op zijn horloge, bepaalt een tijdstip en de eerste die hem vanaf dat moment recht aankijkt is zijn volgende slachtoffer

Het kon iedereen zijn, dat was de echte uitdaging. Iedereen!

Robert wordt geplaagd door dromen uit zijn verleden. Wat is er gebeurd in het verleden wat hem gemaakt heeft tot de krankzinnige psychopaat die hij nu is?
Niemand kent zijn geheim, zelfs zijn zevenentwintig jarige vriendin Kim niet. Kim is de eerste vrouw waar hij echt iets voor voelt, deze gevoelens zijn totaal nieuw voor hem. Hij kan ze niet onderdrukken, zover had hij het nooit willen laten komen.

Wie is toch deze gruwelijke seriemoordenaar en wat zijn zijn drijfveren?
Aan rechercheur Graham Harland en zijn team de taak om deze moordzaken op te lossen.
Maar hebben deze slachtoffers wel iets met elkaar te maken?
Naysmith kenmerkt zich door de souvenirs die hij bij zijn slachtoffers achter laat.


Ook inspecteur Harland worstelt met zijn gevoelens, hij draagt een zwaar verdriet met zich mee.
Alice, de vrouw met wie hij de rest van zijn leven had willen delen, is omgekomen bij een verkeersongeval. Het valt hem heel zwaar om verder te gaan met zijn leven en staat op het punt van instorten. Om zo min mogelijk te voelen stort hij zich op zijn werk.


Lukt het Graham ondanks zijn privéproblematiek om deze intelligente seriemoordenaar te vinden voor hij nog meer slachtoffers maakt?

Mening
Recent last ik het boek Oogcontact van auteur Fergus McNeill. Vanwege een verhuizing deed ik voor mijn doen extreem lang over dit boek, dit lag niet aan het boek maar aan tijdgebrek.

Bedankt Uitgeverij De Fontein voor het versturen van een recensie exemplaar.

Vanaf het moment dat ik over dit boek hoorde, de cover zag en de tekst op de achterkant van het boek las wist ik, dat boek moet ik lezen!

De cover van Oogcontact is geweldig, past echt perfect bij het verhaal. Ik vind hem zelfs mooier dan de originele cover van Eye Contact en dat gebeurd niet vaak.
En de titel past helemaal bij het verhaal.

Oogcontact
is het thrillerdebuut van Fergus McNeill een wat mij betreft geslaagd debuut.
Het is een originele thriller, anders dan anders, in Oogcontact kijk je als lezer door de ogen van een seriemoordenaar. Dit geeft een bijzonder effect. Knap om je als auteur op deze manier in te leven in de hoofdpersoon.
Oogcontact bevat een goed kloppend verhaal.
Fergus McNeill heeft een fijne en gedetailleerde schrijfstijl, hij beschrijft de omgeving tot in de puntjes.

Niets of niemand is wat het lijkt, dat blijkt wel weer uit deze thriller!

Kritische noot: ik moet heel eerlijk bekennen dat ik het verhaal afgaande op de cover en de tekst op de achterkant van het boek spannender had verwacht. Maar laat ik daarbij vooral opmerken dat er maar weinig thrillers zijn die mij echt op het puntje van mijn stoel doen belanden van de spanning. De onverwachte wending maakt het verhaal weer een stukje spannender.
Dit neemt overigens niet weg dat ik van het boek genoten heb.


Grappig detail: toen ik net in dit boek begonnen was en boven op bed in een stille kamer aan het lezen was en helemaal opging in het verhaal begon er opeens iemand hier in huis tegen me te praten. Ik schrok me kapot.

Fergus McNeill heeft inmiddels een vervolg op Eye Contact geschreven Knife Edge, dit boek verschijnt eind van de maand. Hopelijk wordt dit boek ook in Nederland uitgebracht, want ik wil graag weten hoe het verhaal verder gaat.

Durf jij nog iemand recht in de ogen aan te kijken na het lezen van dit boek?

Oogcontact, een origineel thrillerdebuut, niets is wat het lijkt, oogcontact is dodelijk, aanrader!


Waardering

4/5

Bron
Website Uitgeverij De Fontein

1 opmerking: