zondag 8 december 2013

Conflict - Susan Moonen

Titel: Conflict
Auteur:
Susan Moonen
Uitgever:
De Crime Compagnie
Genre:
Thriller
Verschenen:
November 2013
Beschikbaar:
Ebook
ISBN:
9789461091093
NUR: 332
Pagina’s:
300
Waardering: 5/5

Is hun vriendschap sterk genoeg om het verraad te overleven?
Eva en Lotte zijn al sinds de kleuterschool onafscheidelijk. Hun vriendschap is de wereld. Lotte is getrouwd en moeder van een tweeling. Eva werkt bij een bank en woont samen met Johan, een makelaar in onroerend goed. Dan worden er in Ravenstein, het stadje waar de vriendinnen wonen, dode vrouwen gevonden. De ontzielde lichamen zijn gemarteld, de lompheid van de verkrachtingen is ongekend. Al snel na de vondst ontdekt Eva iets verschrikkelijks. Het gaat haar voorstellingsvermogen volledig te boven. Ze verzet zich tegen de waarheid, maar de feiten stapelen zich op. hoe kan haar vriendin Lotte beschermen?

Susan Moonen
De Brabantse Susan Moonen (1976) is getrouwd en is moeder van twee dochters en een zoon.
Al sinds haar kindertijd wil ze maar één ding, schrijven.
Op haar vijftiende werd haar eerste verhaal geplaatst door Lemniscaatkrant.
Daarna heeft ze zich van 2009 tot 2013 o.a. bezig gehouden met het schrijven van verhalen.
Susan studeerde commerciële economie aan Hogeschool 's-Hertogenbosch 
en behaalde haar NIMA-diploma en volgde diverse schrijftrainingen zoals copywriting bij het Centrum voor Communicatie & Journalistiek via Hogeschool Utrecht.
Van 1996 tot 2013 was Susan werkzaam bij de Rabobank.
Nu richt ze zich volledig op het schrijven van boeken.
In november 2013 debuteerde Susan met haar thriller Conflict.
Naast schrijven houdt ze van haar gezin, hardlopen, schilderen, zingen, biologisch eten en koken, bijvoorkeur uit haar eigen moestuin.

Samenvatting
Ik voel me precies als jij, dus jij kan eerlijk zijn.

De vierendertigjarige Eva en Lotte zijn al sinds de kleuterschool dikke vriendinnen. Ze groeiden samen op en kennen elkaar door en door. Sindsdien zijn ze onafscheidelijk en delen alles met elkaar.
Beide dames wonen in het pittoreske Ravenstein, een stad in het mooie Brabant en zijn elkaars tegenpolen.

Jeugdherinneringen. Ik stop ze weg, diep in mijn binnenste. Daar, in die harde kern, waar gevoel niet bestaat.
Kortsluiting. Even maar. Weg, geen pijn, geen gevoel.

Eva is al zes jaar samen met haar vriend Johan en samen wonen ze in hun droomhuis te midden van het centrum. Eva is werkzaam bij een bank en Johan is makelaar in onroerend goed.
Lotte is moeder van de tienjarige meisjestweeling Isa en Fleur en is getrouwd met de knappe chirurg Niek. Ze is bezig met het opzetten van haar eigen schilderijenexpositie en heeft het in haar jonge leventje al zwaar te verduren gehad.

Zijn adem langs mijn huid laat me de waarheid voelen in elke vezel van mijn lichaam.

Ook Eva heeft het niet altijd even makkelijk, vier jaar geleden overleed haar vader, haar steun en toeverlaat, ze mist hem nog dagelijks.
Johan werkt hard en is vaak van huis, Johan en Eva begrijpen elkaar niet meer, hebben steeds vaker ruzie wat hun relatie aan het wankelen brengt en haar rechtstreeks in de armen van Stijn, haar collega drijft. Vanaf het allereerste moment is er een chemie tussen Eva en Stijn. Stijn is knap, blond én vrijgezel. Eva is totaal de kluts kwijt en krijgt Stijn niet meer uit haar hoofd.

Dit is slechts een onbetekenende tussenvrouw voordat het prachtige eindakkoord zal klinken. Mijn slotvrouw.

Terwijl Eva en Lotte bezig zijn met hun eigen sores, wordt Ravenstein opgeschud met een aantal gruwelijke moorden. Er lijkt een seriemoordenaar actief. Er gebeuren vreemde dingen, vrij snel na de vondst van de lichamen doet Eva een vreselijke ontdekking. Ze wordt verscheurd door twijfel en maakt zich vreselijke zorgen. Eva kan het niet geloven, hoe kan zij haar vriendin beschermen?

Hoe moet ik dit met haar delen? Alles waar ze ooit op vertrouwde lijkt drijfzand te zijn.

Hoeveel is eerlijkheid echt waard? En overleeft hun vriendschap dit?

Mening
Ik heb er lang naar uitgekeken, dit weekend was het zover, ik las Conflict het debuut van auteur Susan Moonen. Al vanaf het begin volg ik Susan op Social Media en kon op deze manier al het nieuws omtrent haar debuut volgen. Ik stond te trappelen van ongeduld om in haar boek te beginnen en na alle enthousiaste verhalen die ik voorbij zag komen werd ik nog nieuwsgieriger. Deze enthousiaste verhalen zijn dik verdiend, ik sluit me er volledig bij aan. Conflict is echt een super debuut. Ik begon gisteravond met lezen en kon niet meer stoppen en ging pas middenin de nacht naar bed, vanochtend ben ik direct weer verder gegaan met lezen en heb het boek bijna in een adem uitgelezen. Vast ten overvloede maar ik heb enorm van dit boek genoten.

Op dit moment is Conflict alleen nog maar verkrijgbaar als Ebook. Vanaf 2 juni 2014 is de paperback te koop. Deze is nu alvast te reserveren. Jullie begrijpen dat ik het geduld niet had om tot juni te wachten.

Conflict bestaat uit 48 korte hoofdstukken geschreven in wisselend perspectief vanuit hoofdpersonage Eva en vanuit de dader, een verschrikkelijk monster, deze stukken zijn in cursief geschreven. Dit wordt afgewisseld met hoofdstukken vanuit Lotte en Stijn.
Op de cover staat een naakte vrouw, liggend in elkaar gedoken op een betonnen vloer, deze cover past uitstekend bij het verhaal, zo ook de titel en de tekst op de achterkant van het boek, die nieuwsgierig maakt naar de rest van het verhaal.


Susan Moonen heeft een geheel eigen kenmerkende schrijfstijl. Haar schrijfstijl is fijn, zeer vlot en beschrijvend, waardoor je je al lezende een heel beeld van de omgeving weet te vormen en je het verhaal voor je afgespeeld ziet worden. De mooie korte bondige zinnen vertellen het verhaal in razend snel tempo en zorgen dat je vanaf de allereerste pagina het verhaal ingezogen wordt en het boek in een ruk uit wilt lezen.

Susan heeft veel aandacht besteed aan het uitwerken van de karakters en de omgeving en heeft deze goed neergezet. Je voelt hun angsten, twijfels en onzekerheden, hun emoties, het gemis en krijgt een kijkje in de bizarre gedachtespinsels van de dader. De emoties zijn mooi omschreven, op het laatst stonden de tranen in mijn ogen en het kippenvel op mijn armen.
Het pittoreske Ravenstein en ook de Maas heeft een mooie rol in het decor van Conflict. Voor mij als Brabantse erg leuk om te lezen.
Eva’s twijfels over haar relatie met Johan en haar steeds heftigere gevoelens voor Stijn. Het gemis van haar vader, haar steun en toeverlaat, die vier jaar geleden overleden is en die ze voor altijd meedraagt in haar hart.
Lotte die zich al haar hele leven lang eenzaam voelt en haar ouders op negenjarige leeftijd verloor. Ze is bezig met het opzetten van haar eigen schilderijenexpositie en loopt op haar tandvlees.
Vroeger deelden ze alles samen, nu houden ze dingen voor elkaar verborgen en kunnen niet bij elkaar terecht.

Ondanks dat ik al vrij snel doorhad wie het monster was, werd dit pas op het einde écht duidelijk. Vanaf het begin staan alle radars op scherp en draaien op volle toeren, je verdenkt zo’n beetje iedereen, je denkt het te weten en begint dan toch weer te twijfelen, Susan weet je telkens weer op het verkeerde been te zetten. Achteraf bleek ik juist te zitten, maar voor mij heeft dat geen afbreuk aan het verhaal gedaan, het verhaal blijft spannend tot het einde.
De laatste hoofdstukken wisselen elkaar in snel tempo af, alle puzzelstukjes vallen uiteindelijk op zijn plaats en alle eindjes komen samen.


Wijze les uit dit verhaal:
Ga uit van je eigen kracht en vertrouw altijd op je eigen gevoel, dat laat je nooit in de steek.


Susan besteed ook aandacht aan de spirituele wereld in haar boek, de spirituele stukken zijn op een mooie manier in het verhaal verweven, dat vond ik erg mooi.

Op dit moment werkt Susan aan haar volgende thriller Zwarte Aarde, deze wordt in het najaar van 2014 verwacht. Ik kijk er enorm naar uit en ga deze dan ook zeker lezen.

Conflict, een droomdebuut, een spannende thriller die alle radars op scherp zet, hoeveel is eerlijkheid echt waard, een mustread!

Waardering

5/5

Bron
Website De Crime Compagnie en website Susan Moonen

Met dank aan uitgever De Crime Compagnie voor het versturen voor een recensie-exemplaar.

1 opmerking: