dinsdag 14 januari 2014

Nachtmerries - Sharon Bolton

Titel: Nachtmerries
Originele titel: Dead Scared
Auteur:
Sharon Bolton
Uitgever:
AW Bruna
Genre:
Literaire thriller
Verschenen:
Januari 2014
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789400502772 en 9789044970586
NUR: 305
Pagina’s:
341
Waardering: 4/5

Wat als je ergste nachtmerrie werkelijkheid wordt?
De universiteit van Cambridge wordt geteisterd door verontrustend groeiend aantal zelfmoorden van studenten. Rechercheur Mark Joesbury leidt het onderzoek en moet meer slachtoffers te voorkomen. Daarvoor zet hij de jonge en gedreven politieagente Lacey Flint in, die undercover als onzekere studente in het campusleven duikt...
Alleen psychiater Evi Oliver weet wie Lacey echt is, omdat zij ook onderdeel uitmaakt van het onderzoek. Langzaam ontdekken ze een verschrikkelijke trend en als Lacey dezelfde afschuwelijke nachtmerries krijgt als die waarvan de zelfmoordslachtoffers voor hun dood last van hadden, wordt duidelijk dat zij de volgende is.

Sharon Bolton
Sharon Bolton (1960) werkte voor de gemeente van Londen. Ze raakte gefascineerd door de Britse traditionele folklore, wat resulteerde in het schrijven van haar debuut boek Offerande.
Al haar boeken zijn genomineerd voor of bekroond met verschillende prijzen.

Trailer

Samenvatting
De meeste mensen die van grote hoogte vallen of springen overlijden op het moment dat ze neerkomen, als hun botten versplinteren en grote schade veroorzaken aan het omringende weefsel. De dood treedt direct in. Meestal.

De Universiteit van Cambridge wordt opgeschrikt door een schrikbarend aantal zelfmoorden onder de studenten. Psychiater Evi Oliver, verbonden aan de universiteit als hoofd hulpverleningsbureau voor de studenten en tevens parttime docent en mentor, maakt zich ernstig zorgen. Ze is bang voor iets onheilspellends en is van mening dat het groeiend aantal zelfmoorden geen toeval kan zijn. Ze uit haar zorgen bij de politie, hoofdrechercheur Mark Joesburry van Metropolitian Police wordt op de zaak gezet en roept hier bij hulp in van politieagente Lacey Flint.

Er zijn dingen die je maar beter nooit kunt zien.

Lacey Flint, berucht om haar sterke maag is nog maar net herstelt van de vorige zaak als ze gevraagd wordt om als undercoveragent aan de slag te gaan. Ze gaat undercover als onzekere kwetsbare jonge vrouw en  stort zich in het studentenleven van Cambridge om de situatie van dichtbij te bekijken. Zijn Oliver’s zorgen terecht en schuilt er een waarheid in haar theorie?

Ik zie je.

Ondertussen vallen er steeds meer zelfmoordslachtoffers en gebeuren er gruwelijke dingen. Gaandeweg ontdekken ze dat alle slachtoffers iets met elkaar gemeen hebben, allemaal worden ze achtervolgt door afschuwelijke nachtmerries en klachten…
Wat gebeurt er toch met de vrouwen in Cambridge? Waarom beroven ze zichzelf van het leven?

Je onderzoekt niets Flint. Je bent onze ogen en oren. Niet onze hersens.

Niemand weet wie Lacey echt is, alleen Evi Oliver is op de hoogte in belang van het onderzoek. Het kost haar veel moeite om zich in te houden en haar dekmantel niet te verraden. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan en haar agentenhartje kan het niet laten om tegen strikte orders in, toch op onderzoek uit te gaan.

Als je erachter komt wat hier aan de hand is, dan wens je waarschijnlijk dat het niet zo was.

Stukje bij beetje ontdekt Lacey een spoor en komt steeds dichterbij de waarheid, totdat de nachtmerries ook haar in zijn greep hebben.
Is Lacey de volgende op de lijst? Wat als Lacey de volgende op de lijst is?

Mening
Recent mocht ik dankzij Not Just Any Book het nieuwste boek van Sharon Bolton Nachtmerries al lezen voor het in de winkels verschijnt. Vanaf vandaag is het boek te koop en kan iedereen het lezen.
Ik las nog nooit eerder een boek van Sharon Bolton, wel had ik al goede verhalen over deze auteur gehoord. Het boek sprak me direct aan, ik had wel zin in een lekker spannend boek.

Op de cover ziet men een naakte vrouw helemaal voorovergebogen hangen in een stoel, een mysterieuze cover, net zo mysterieus als het boek zelf. De titel past perfect bij het verhaal. De tekst op de achterkant van het boek sprak me meteen aan en maakte mij nieuwsgierig naar het verhaal.
Nachtmerries bevat 84 hoofdstukken geschreven in het heden, met terugblikken naar het verleden en wordt grotendeels in wisselend perspectief vanuit Lacey en Evi geschreven.
Het verhaal begint met een spannende proloog die direct pakkend is, het verhaal heeft je meteen te pakken. Daarna schiet het verhaal elf dagen terug de tijd in en vanaf dan tellen we af naar het moment waar de proloog van start gaat.

Sharon Bolton heeft een fijne schrijfstijl die meteen lekker leest. De spanning is vanaf de eerste bladzijde voelbaar en wordt goed opgebouwd en raakt in het laatste gedeelte van het boek opeens in een stroomversnelling en is erg spannend.
Hoofdpersonages undercoveragent Lacey Flint en psychiater Evi Oliver staan centraal in Nachtmerries. Dit is niet het eerste boek met deze twee karakters in de hoofdrol en dat was zo nu en dan wel een beetje te merken, soms had ik het gevoel dat ik hier en daar iets gemist had, maar dit komt ongetwijfeld doordat dit pas het eerste boek is wat ik lees van Bolton. Er wordt terug verwezen naar gebeurtenissen in het verleden en dan mis je toch een stukje voorgeschiedenis, de toestand rond de zaak De Ripper, die centraal staat in Zielsgeheim Bolton’s eerdere boek. Evi en Harry en hun geschiedenis en het is overduidelijk dat Lacey en hoofdrechercheur Mark Joesburry samen een verleden hebben, die twee zijn stapelgek op elkaar maar durven dat geen van beide hardop uit te spreken. De aantrekkingskracht spat er in ieder geval vanaf. Het boek is dus op zich prima losstaand te lezen, maar aangezien ik series gewoon graag compleet en van begin af aan lees, had ik achteraf liever eerst de eerdere delen gelezen. Deze schijnen namelijk ook heel goed te zijn.
Nachtmerries vertelt het verhaal over de gruwelijke zelfmoord acties die plaatsvinden op en rond de school. Het aantal zelfmoorden blijft maar stijgen en er ontstaan grote zorgen. Het is opmerkelijk dat het bijna allemaal jonge vrouwen zijn die zichzelf van het leven beroven en allemaal ervaren ze dezelfde soort klachten. Wat gebeurt er op de Universiteit van Cambridges? Wat gebeurt er met al die meisjes? Gaandeweg het verhaal begin je iedereen te verdenken. Het verhaal zit goed in elkaar en ook gruwelijke details ontbreken niet. Bolton heeft met Nachtmerries een spannend, mysterieus en beangstigend verhaal afgeleverd. De verwarring waarin de meisjes zich bevinden is goed overgebracht, sommige stukken brachten zelfs mij in verwarring.
Het blijft tot het einde toe spannend wat er nu precies aan de hand is en beetje bij beetje komen we steeds dichterbij de waarheid.

Wat als je ergste nachtmerrie werkelijkheid wordt?

Nachtmerries, een spannend, mysterieus verhaal, wat als je ergste nachtmerrie werkelijkheid wordt? Durf jij nog te slapen? Aanrader!

Waardering
4/5

Met dank aan AW Bruna en Not Just Any Book voor een leesexemplaar.

11 opmerkingen:

  1. Lijkt me een lekker spannend boek, Kat ! Mooie recensie ook :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie recensie en dat maakt mij misschien aan het twijfelen of dit boek iets voor mij is.
    De Ripper vind ik wel interessant in en documenteren op tv, alleen ben bang dat dit soort verhalen in boek vorm mij niet kunnen vast houden. Te Engels!

    Debby
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. natuurlijk bedoel ik door de recensie ga ik twijfelen. Waarschijnlijk in een boekenwinkel was ik eraan voorbij gelopen

      Verwijderen
    2. Ik snapte wat je bedoeld :-)
      Thanks Deb.
      Grappig dat ik je aan het twijfelen heb gebracht, vind het lastig om je hierin van advies te voorzien, want het is vertaald uit het Engels en het is echt in een Engelse setting.

      X
      Kat

      Verwijderen
    3. Het gaat mij niet om de vertaling, zoveel boeken zijn vertaald maar dat Engelse setting.
      Maar ik heb nog zoveel op mijn verlanglijstje staan voordat ik bij deze aan kom ben ik al zeker een jaar verder, scheelt weer;-)

      Verwijderen
    4. Ja, dat lijstje van jou dat loopt inmiddels ook de spuigaten uit volgens mij :-)
      Heel herkenbaar.
      Hahaha dan zijn er vast alweer 100 nieuwe bijgekomen op dat lijstje.

      Verwijderen
  3. Ik ben nu ook dit boek aan het lezen, lekker spannend! Ook haar andere boeken zijn zeker de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had gelezen dat jij de eerdere delen al gelezen hebt en ze met plezier gelezen hebt. Ben benieuwd naar jouw recensie van Nachtmerries. Veel leesplezier nog.

      Verwijderen