maandag 23 januari 2023

Wie zwijgt... Liz Ouwens

Titel: Wie zwijgt…
Auteur: Liz Ouwens
Uitgever: De Crime Compagnie 
Genre: Thriller
Verschenen: december 2022
Beschikbaar: Ebook
ISBN: 9789461097514
NUR: 332
Pagina’s: 229

Astrid is na haar scheiding ingetrokken bij haar dementerende moeder Ida. Hoewel Ida beter af is in een verzorgingshuis, houdt Astrid haar moeder liever zo lang mogelijk thuis. Ida heeft last van spoken uit het verleden, en raakt steeds meer in de war.

Dan gebeurt wat Astrid nooit had verwacht: Ida steekt iemand neer. Vanaf dat moment is het rustige leven dat haar moeder en dochter leidden voorbij. 


‘Angst is een slechte raadgever.’

Na haar scheiding 4 jaar geleden, is Astrid Vink samen met haar dochter Hilde bij haar moeder Ida gaan wonen. Inmiddels is haar dochter, student bedrijfskunde, naar haar vader en zijn veel jongere vriendin Marieke in het bruisende Amsterdam vertrokken. Tot groot verdriet van Astrid.

‘Jarenlang spraken ze er niet over. Het was een onderwerp dat ver weggestopt zat en na jaren van ontkenning en stilzwijgen sinds enkele weken weer naarstig aanwezig is.’

Daar zit ze dan in een huis vol herinneringen met grote zorgen. Het is hard werken, een fulltime baan om de hypotheek te kunnen betalen en de zorg voor haar moeder. Astrid heeft haar vader belooft om voor haar moeder te zorgen, na zijn dood. Deze zorg valt haar zwaar, haar moeder gaat hard achteruit.

‘Ik werk me een slag in de rondte en moet ondertussen toezien hoe ik beetje bij beetje de vrouw die me grootbracht verlies. Ik wil uit deze situatie ontsnappen, maar hou haar ondertussen angstvallig bij me om maar niet alleen te hoeven zijn.’

Ida, lijdt aan Lewy body dementie en raakt steeds meer en meer verward. Astrid worstelt met de lastige keuze wanneer is het tijd is voor het verzorgingshuis? Diep in haar hart weet ze dat het moment daar is, maar de angst om alleen achter te blijven en de schuldgevoelens zijn groot.

‘Zodra ze de klink te pakken heeft, hoort ze een schreeuw achter zich. Haar moeder. Vlug draait ze zich om en verstijft. Het ziet er verschrikkelijk uit. Een straal bloed over een bleke huid.’

Na een val en de daarop volgende gebeurtenissen heeft Astrid geen andere keuze meer. Ida is een groot gevaar voor zichzelf en haar omgeving geworden. Ida, wiens leven al niet makkelijk was, ze raakte al op jongen leeftijd getekend voor het leven, heeft er weinig zin in, ze vindt dat bejaardenhuis maar onzin.

‘Al haar zintuigen staan op scherp. Ze zou zweren dat ze haar hartslag hoort bonken in haar borstkas. Het is alsof de wind, die zojuist buiten tekeerging, zich nu in haar hoofd heeft genesteld en haar oren laat suizen.’

En dan komen de spoken uit haar verleden tevoorschijn, of is dit toch de dementie?

‘De waarheid zou verschrikkelijke gevolgen krijgen.’

Wie zwijgt… is het debuut van Liz Ouwens. Een indrukwekkend geslaagd debuut, vind ik.
In het dagelijkse leven is Liz leerkracht op een basisschool en komt uit Den Helder.
Lezen en schrijven zit haar in het bloed. Haar favoriete genres zijn thrillers en historische romans, dit heeft ze uitstekend weten te combineren in haar boek.

Ik was erg benieuwd naar Wie zwijgt… en dankzij een winactie op Vrouwenthrillers mocht ik het boek lezen, waarvoor mijn dank. Van de uitgever kreeg ik het boek waarna ik verwachtingsvol begon met lezen.

Het verhaal is geschreven in korte, snelle, hoofdstukken. In wisselend perspectief, vanuit hoofdpersonages Ida, Astrid en Marie. Het speelt zich af in wisselende tijdspanne, in 2021 en terug in de tijd de 60’er jaren.

In Wie zwijgt… maken we kennis met moeder Ida en dochter Astrid. De karakters zijn goed uitgewerkt, levendig en herkenbaar neergezet. De storm van emoties, de machteloosheid en angst, is duidelijk voelbaar. Liz heeft aan deze zware onderwerpen een aangenaam vleugje humor toegevoegd.
Het eerste hoofdstuk gaat meteen spannend van start, met ingehouden adem las ik snel door, het verhaal heeft je direct te pakken.

Ouwens, neemt ons mee op reis door de tragische familiegeschiedenis van de familie Groen.
Ze schuwt er niet voor om een schrijnend onderwerp de hoofdrol van haar boek te laten spelen.
Het verhaal kroop onder mijn huid en liet me niet meer los, zelfs als ik niet las ging het verhaal verder door mijn hoofd. Indrukwekkend. Laatst zag ik een stuk op tv over een soortgelijk onderwerp, erg aangrijpend. Het is haar goed gelukt om deze thematiek in haar verhaal te verwerken. Evenals de zorgen die dochter Astrid heeft om haar moeder Ida, met Lewy body dementie. De worsteling van emoties en keuzes wanneer het tijd wordt voor het gevreesde verzorgingshuis?

Liz heeft met Wie zwijgt… een psychologische thriller weten neer te zetten, een uitstekend debuut wat vraagt naar meer.

Wie zwijgt… op reis door de tragische familiegeschiedenis van familie Groen, kruipt onder de huid. Een uitstekend debuut, wat vraagt naar meer, aanrader!

★★★

Geen opmerkingen:

Een reactie posten