woensdag 6 mei 2015

Het meisje in de trein - Paula Hawkins

Titel: Het meisje in de trein
Originele titel:
The Girl on the Train
Auteur:
Paula Hawkins
Uitgever:
A.W. Bruna
Genre:
Literaire thriller
Verschenen:
Mei 2015
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789400503885 en 9789044971453
NUR: 305
Pagina’s:
358

Eén betekent ergernis, twee brengen plezier, drie een trouwpartij en een klein kindje vier. Ik blijf hangen op vier en kan niet verder komen. Mijn hoofd is vol geluiden, mijn mond zit vol bloed. En een klein kindje vier.

Iedere dag hetzelfde ritueel, een saai tijdverdrijf zou je denken, maar niet voor Rachel! Rachel reist iedere ochtend (met uitzondering van het weekend, dan valt ze in een groot zwart gat, achtenveertig lege uren die gevuld moeten worden), samen met een heleboel andere forenzen, van Ashburry naar Londen. En ’s avonds legt ze hetzelfde traject in omgekeerde volgorde, weer af.

Er zijn vertrouwde gezichten in deze treinen, mensen die ik wekelijks tegenkom op de heen- en de terugreis. Ik herken hen en zij herkennen mij waarschijnlijk ook. Ik weet alleen niet of ze zien wie ik werkelijk ben.

Vanuit de treincoupé heeft ze twee keer per dag een kijkje in andermans leven. Ze geniet van het perfecte uitzicht op haar lievelingshuis langs het spoor. Er is bijna geen enkele plek waar ze liever zou zijn, dan kijkend naar de huizen langs het spoor.

Ze denken bij de politie dat ik een gluurder ben. Ze denken dat ik een stalker ben, een gestoord type.

In één van de vele huizen wonen Jason en Jess, een volmaakt stralend stel. Zonder dat ze het zelf weten, zijn ze steeds belangrijker geworden. Zij zijn alles wat Rachel wil zijn. Ooit was ook zij zo gelukkig.

Wie heeft er gezegd dat het goed is om je hart te volgen? Het is puur egoïsme, onovertroffen zelfzucht. Ik word overspoeld door haat.

Ik moet denken aan de stapel kleren naast het spoor en ik voel mijn keel dichtknijpen. Het leven is geen alinea en de dood is geen haakje sluiten.

Wanneer Rachel op een dag in een flits een hoopje kleren langs het spoor ziet liggen, krijgt ze dit beeld niet meer uit haar gedachten. Is wat zij zag echt of slechts een hersenspinsel? Rachel weet het niet meer, er zijn geen herinneringen, alles is een zwart gat in haar geheugen. Ze wordt er volledig door in beslag genomen en dan neemt haar leven opeens een geheel andere koers.

Eén moment,  één herinnering, één blik, zie je wel het juiste of alleen slechts wat je wilt zien?

Enkele maanden geleden zag ik voor het eerst een cover van Het meisje in de trein voorbij komen op social media. Vanaf het eerste moment intrigeerde de cover en de titel mij mateloos. Mijn nieuwsgierigheid werd nog harder getriggerd, toen ik las waar het verhaal over gaat. Dit boek is zo mysterieus en vraagt erom gelezen te worden. Dankzij de blogtournee van A.W. Bruna kreeg ik de kans om dit boek al ruim voordat het officieel verscheen, te mogen lezen.

Het meisje in de trein is het thrillerdebuut van journaliste Paula Hawkins. En direct een groot succes in Engeland en Amerika. Het meisje in de trein bestormde direct de bestsellerlijsten door op nummer 1 binnen te komen. In slechts twaalf weken tijd werden er twee miljoen exemplaren verkocht en is hiermee de snelst verkopende titel voor volwassenen ooit. De filmrechten zijn zelfs al gekocht door DreamWorks. Paula Hawkins raakte geïnspireerd door de forenzen van Londen en een treinreis zal door haar spannende boek nooit meer hetzelfde zijn.

De cover van het boek is al even wazig als het verhaal, niet in de negatieve zin van het woord. Maar voor je start met lezen heb je echt geen enkel idee waar dit verhaal je heen brengt? Een vage trein op de achtergrond door de titel heen. Een titel, apart, maar toepasselijk.

Het meisje in de trein is alweer het derde boek van A.W. Bruna wat ik heb gelezen, waarover ik niet teveel kan vertellen, stuk voor stuk boeken die je eigenlijk gewoon zelf moet lezen, om het zelf te beleven.

Het meisje in de trein bestaat uit 38 hoofdstukken, die de naam hebben gekregen van het karakter, waaruit het hoofdstuk vertelt wordt en kenmerken zich onderling door een datum en dagdeel, ochtend, avond waarin het verhaal zich afspeelt, een soort van dagboekoverzicht. Het verhaal is geschreven in meerdere perspectieven, vanuit hoofdpersonages Rachel, Megan en Anna. En speelt zich af in wisselende tijdspanne, waardoor het met name in het begin even goed opletten geblazen is.

Paula Hawkins heeft een prikkelende, beeldende, spannende schrijfstijl en beschikt over een levendige fantasie. In het begin heb ik even in het verhaal moeten komen, maar al vrij snel kon ik het niet meer wegleggen. Waar gaat dit verhaal heen? Als lezer heb je echt geen enkel vermoeden.

Het meisje in de trein speelt zich af in wisselend tijdsbestek, voornamelijk in 2013 en 2012, maar duikt ook zo nu en dan terug het verleden in. Het verhaal gaat van start met een creepy proloog en daarna maken we kennis met forens Rachel, Rachel legt iedere dag hetzelfde traject af van Ashburry naar Londen en visa versa, samen met een heleboel andere mensen, zien zij wel wie zij werkelijk is? Wat doen al die mensen in de trein en wat is hun verhaal? Rachel is uitermate geïnteresseerd in Jesse en Jason een stel wat aan de spoorlijn woont. Wanneer ze op een dag een stapel achtergelaten kleding langs het spoor ziet liggen ontsporen haar hersenen bijna, sindsdien is ze er helemaal in de ban van. Is Rachel slechts één van de vele treinreizigers en zomaar een meisje in de trein?

Het meisje in de trein bestaat uit meerdere goed uitgewerkte verhaallijnen, die uiteindelijk allemaal samen komen en bevat alle ingrediënten voor een spannend verhaal. Gedurende het lezen wordt de spanning steeds verder opgebouwd en  had ik een bepaald vermoeden waar de trein mij heen zou brengen, maar Hawkins wist mij van begin af aan op het verkeerde spoor te zetten. De wending die het verhaal neemt zie je van te voren absoluut niet aankomen, het verhaal is echt totaal onvoorspelbaar. En heeft mij zelfs zo nu en dan weten te verwarren. Hawkins heeft heftige aangrijpende thema’s op een mooie manier in haar verhaal verweven.

Het verhaal kent meerdere personages en draait voornamelijk om de levens van hoofdpersonages Rachel, Megan, Anna, Tom, Jess en Jason. Deze personages zijn allen goed uitgewerkt en het verhaal is dusdanig geschreven dat je het verhaal beleeft vanuit deze drie personen. Hun gevoelens komen voelbaar over. Drie jonge vrouwen, die alle drie hun eigen ellende met zich meedragen en hard hun best moeten doen om zich staande te houden in de maatschappij. Ieder huisje heeft zijn kruisje.

Ooit had Rachel alles, nu heeft ze niets meer, alles wat zij ooit lief had werd haar ontnomen. Alles wat rest zijn gekmakende pijnlijke herinneringen. Ze kan niet accepteren dat alles voorbij is. Rachel voelt zich de eeuwige gast, is beschadigd tot op het bot en voelt zich wanhopig en eenzamer dan ooit. Geïsoleerd in haar ellende zocht zij haar heil in de gelukzalig kick van alcohol, die haar steeds verder mee de afgrond in sleept. De enige plek waar zij zich prettig voelt is, kijkend naar de huizen langs het spoor, waar zij volledig in beslag wordt genomen door iets waarvan ze niet weet of het slechts een hersenspinsel is of daadwerkelijk gebeurd? Hoe heeft het zover kunnen komen? Waar heeft ze de verkeerde afslag genomen?
Kunstzinnige Megan heeft eigen alles wat haar hartje begeert, toch is ze niet gelukkig. Niemand weet hoe zij zich diep van binnen voelt en wat voor verdriet zij met zich meedraagt. Ze voelt zich doel- en nutteloos sinds de sluiting van haar geliefde galerie, ze deed zo haar best, maar het mocht helaas geen succes worden. Haar dagen voelen leeg en ze verlangd terug naar de goede oude tijd. Doordat ze teveel tijd over heeft, heeft haar brein tijd in overvloed om te denken wat lijdt tot paniekaanvallen en slapeloosheid, die haar leven beheersen.
Leeuwin Anna, moeder van Evie, in tegenstelling tot Rachel, verafschuwt Anna treinen. Zij zou er bijna alles voor over hebben om nooit van haar leven meer een trein te hoeven zien.

Ik ben zeer benieuwd wat Paula Hawkins nog meer in haar mars heeft en kijk uit naar een volgende thriller van haar hand.

Het meisje in de trein, zinderend thrillerdebuut, bevat alle ingrediënten voor een spannend verhaal, één moment,  één herinnering, één blik, zie je wel het juiste of alleen slechts wat je wilt zien? Mustread!

★★★★½

Met dank aan Uitgeverij A.W. Bruna voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten