woensdag 23 oktober 2013

Schuilplaats - Linda Jansma

Titel: Schuilplaats
Auteur:
Linda Jansma
Uitgever:
De Crime Compagnie
Genre:
Thriller
Verschenen:
Oktober 2013
Beschikbaar:
Paperback en Ebook
ISBN:
9789461091055 en 9789461091208
NUR: 330
Pagina’s:
350
Waardering: 5/5


“Mayke wordt achtervolgd door het verleden...
Mayke en Han zijn pleegouders van zes kinderen en wonen in een grote boerderij in Friesland. Als hen gevraagd wordt crisisopvang te bieden aan drie zusjes bedenken ze zich geen moment en nemen de meisjes liefdevol in huis. Al snel merkt Mayke dat er iets aan de hand is met de 14-jarige Nikki, het oudste meisje, dat weigert te praten, en krijgt ze het vermoeden dat er veel meer speelt dan een uithuisplaatsing van drie mishandelde kinderen. Dan verdwijnt één van de andere pleegkinderen. Wat is er met hem gebeurd? Hebben de zusjes er iets mee te maken?”

Deze week las ik het nieuwste boek 
van Linda Jansma, Schuilplaats.
Schuilplaats is Linda’s vierde boek, haar drie eerdere boeken Caleidoscoop, Tweestrijd en Houvast las ik al met veel plezier, Linda is echt een getalenteerd auteur en ik keek enorm uit naar Schuilplaats.
Bedankt uitgever De Crime Compagnie voor het versturen van een recensie-exemplaar.
Heb ik net zo genoten van Schuilplaats als van haar andere boeken? Lees dan snel verder…


Linda Jansma
Linda Jansma (1967) schrijft al sinds haar kinderjaren. Eerst voornamelijk voor zichzelf, later ook voor vrienden en in de schoolkrant. Op haar twaalfde stuurt ze haar eerste manuscript, een jeugdboek, naar een uitgeverij.
Het boek wordt niet uitgegeven, maar de positieve feedback zorgt ervoor dat ze verder blijft schrijven.

Met haar eerste boek, Caleidoscoop (2010), wint Linda De Schaduwprijs en is ze een van de laatste 11 kanshebbers op de Gouden Strop. Niet alleen de jury en de pers reageert enthousiast op Linda’s eersteling, lezers stemmen massaal op haar boek op lezersites waar ze wekenlang de eerste plaats domineert.
Haar eerste boek is nu ook vertaald in het Engels en wereldwijd verkrijgbaar onder de titel Haunted.
In februari 2012 verschijnt haar tweede boek: Tweestrijd. Deze thriller behaalt de derde plaats in de verkiezing Beste Vrouwenthriller aller tijden.
Haar derde boek, Houvast, verschijnt in het najaar van 2012 en wordt door de pers lovend ontvangen.
Haar vierde boek, Schuilplaats, verschijnt in oktober 2013.
Linda gaat maatschappelijke problemen niet uit de weg en verwerkt deze problemen in bijzondere manier in haar boeken.

Naast schrijven heeft Linda haar eigen hondentrimsalon waar zij werkzaam is. Linda is een echte dierengek en is dol op haar kat Frodo.


Waar gaat het boek over
Vastberaden tilde hij de baby omhoog en keek enkele seconden naar het kleine lichaampje dat hij vasthield. Zo klein. Zo… zo breekbaar… Nee! Daar mocht hij niet aan denken! Hij blokkeerde zijn gedachten, richtte zich alleen nog maar op de wetenschap dat hij deed wat hij doen moest.
Het was tijd om er een einde aan te maken. Definitief!

Schuilplaats vertelt het verhaal van Han en Mayke Goslinga.
Samen met hun pleegkinderen, Bordercollie Triss en een heleboel dieren wonen ze in een grote boerderij in het Friese Holwerd.
Han en Mayke zijn de pleegouders van zes kinderen Ilja, Fay, Mart, Timo en de tweeling Marinka en Simon. Daarnaast zijn ze de biologische ouders van de volwassen Anna en Chris.

In dit gezin is geen dag hetzelfde. Altijd gebeurt er wel iets, altijd klinkt er geschreeuw van kinderstemmen of is er ruzie om een kleinigheid.
En ik zou het voor geen goud willen missen.
Ondanks dat het niet onze eigen kinderen zijn.

Tijdens het boodschappen doen loopt Mayke oud bekende Lieuwe Posthumus tegen het lijf. Hij blijft naar haar staren en vanaf dat moment lijkt hij overal op te duiken. Het zit Mayke absoluut niet lekker, ze kan het niet van zich afzetten en wordt geplaagd door steeds heftig wordende nachtmerries uit het verleden.

Mijn gedachten gaan ineens terug naar vier jaar geleden. Toen had hij dat ook gezegd. Komt allemaal goed. Maar het was niet goed gekomen.
Het was zelfs gruwelijk misgegaan.
En nu… nu was hij er weer…

In februari krijgt Mayke opeens een telefoontje van Bureau Jeugdzorg, er is een crisissituatie, ze worden gevraagd om crisisopvang te bieden aan de zusjes Nikki (14), Nadine (2) en Noëlle (7 weken). Daar hoeven ze niet lang over na te denken en de meisjes worden liefdevol in hun gezin opgenomen.
De meisjes zitten onder de blauwe plekken en kneuzingen en zijn getekend voor het leven.
Vanaf het eerste moment valt op dat er iets met Niki aan de hand is, ze praat niet en de blik in haar ogen is totaal nietszeggend. Ze heeft een enorm verantwoordelijkheidsgevoel en verliest haar zusjes geen moment uit het oog. Mayke kan er de vinger niet opleggen en heeft een knagend gevoel in haar onderbuik en dat gevoel wordt steeds sterker.

Er is iets met haar, Han. Je zei net zelf dat wij nog niet half weten wat die meisjes hebben doorstaan. Ze zwijgt niet zomaar.

Ondertussen gebeuren er rare dingen en dochter Fay (17) gedraagt zich steeds vreemder, ze is afwezig, prikkelbaar en heeft geheimen voor haar ouders. Wat heeft ze te verbergen? Weet Fay misschien meer?
Wanneer zoon Simon (11) niet thuiskomt van het vogels kijken breekt er totale paniek uit. Waar is Simon? Wat is er met hem gebeurd? Vinden ze hem nog op tijd terug?

Elke dag opnieuw denk ik eraan terug, vraag ik me af of ik het had kunnen voorkomen en elke keer opnieuw kom ik tot de conclusie dat dat had gekund.

Hoe zou alles gelopen zijn als ik anders gereageerd had? Als ik…

Wat is er toch gebeurd vier jaar geleden?
Wat is er met Nikki, Nadine en Noëlle aan de hand?

Zal Mayke de waarheid achterhalen?

Mening
Vanaf het eerste boek, Caleidoscoop, wat ik van Linda Jansma las ben ik fan van haar schrijfstijl, het duurde dan ook niet lang voordat ik Tweestrijd ook moest lezen en vanaf dat moment kijk ik iedere keer weer uit naar haar nieuwe boeken en kon niet wachten op haar nieuwste boek.
Ik heb enorm van Schuilplaats genoten, het verhaal had me vanaf de allereerste pagina in zijn greep en liet me niet meer los. Ik ben er zelfs stil van, met tranen in mijn ogen sloeg ik het boek dicht, wat een prachtig boek.

Het boek bevat 38 hoofdstukken bestaande uit cijfers en data + tijd, kenmerkend voor Linda’s boeken.
De hoofdstukken zijn geschreven vanuit meerdere perspectieven, vanuit pleegmoeder Mayke, een gedetineerde en pleegzoon Simon.

De cover van het boek is mooi, past goed bij het verhaal en in de stijl van de covers van haar eerdere boeken.
De titel past perfect bij het verhaal, echt goed gekozen. De titels van de boeken van Linda zijn tot nu toe kort krachtig en sterk.
De omschrijving op de achterkant van het boek is pakkend en maakt je gelijk nieuwsgierig naar de rest van het boek.

Linda Jansma heeft een heerlijke eigen kenmerkende schrijfstijl, vlot, spannend en boordevol emoties.
De zinnen lopen prachtig in elkaar over, kloppen en de fijne omschrijving van de omgeving zorgen ervoor dat je het helemaal voor je ziet.
Vanaf het moment dat je aan de eerste bladzijde begint wordt je het verhaal ingezogen en wil je het boek pas weer wegleggen op het moment dat je het uitgelezen hebt.

Linda Jansma heeft in Schuilplaats wederom karakters neergezet die staan als een dijk. Ze heeft zich goed ingeleefd in de hoofdpersonen en hun gevoelens en emoties goed overgebracht. Deze zijn zo mooi beschreven dat ik er kippenvel op mijn armen en tranen van in mijn ogen had staan.
De karakters zijn levensecht, je leert ze echt kennen en voelt hun angsten.
Linda weet er zelfs voor te zorgen dat je een beetje begrip op kunt brengen voor een gedetineerde.
Schuilplaats is echt een achtbaan van emoties.

Het verhaal is deels gebaseerd op ware gebeurtenissen, wat het verhaal extra heftig maakt, het is dus niet ‘zomaar’ een verzonnen verhaal, het heeft me aangegrepen en ontroerd.
Het verhaal zit perfect in elkaar, spannend vanaf de allereerste pagina, het verhaal kruipt direct onder de huid.
Linda Jansma weet je lang in spanning te houden, beetje bij beetje kom je steeds iets meer te weten over Mayke en haar gezin en vallen er puzzelstukjes van de enorme puzzel in elkaar.
Schuilplaats blijft tot het eind toe spannend, de eindjes komen pas laat samen.
Wat is er vier jaar geleden toch gebeurd? Wat is er met Nikki, Nadine en Noëlle aan de hand? Wie is Lieuwe? En wie is de gedetineerde? En wat heeft Fay te verbergen? Vinden ze Simon nog op tijd terug? Wat hebben de verhaallijnen met elkaar te maken?
Wat een wendingen! Maar dat kun je aan Linda wel toevertrouwen, ze weet je steeds weer op het verkeerde been te zetten.
Schuilplaats heeft een einde wat je absoluut niet aan ziet komen, wat een ontknoping! Ik had kippenvel van top tot teen.

Grappig detail:
Haar eerste boek komt ook nog even terug in Schuilplaats, erg leuk.

Met Schuilplaats heeft Linda wederom bewezen waarom zij mijn favoriete Nederlandse thriller auteur is.
Haar boeken bevatten alles wat ik van een goed boek verwacht, spanning, emoties, goede verhaallijn, alles past perfect in elkaar, een genot om te lezen. Ik hou van haar schrijfstijl.

Op dit moment is Linda alweer druk aan het schrijven aan haar nieuwe thriller, wat ongetwijfeld ook weer een topper gaat worden. Het is de bedoeling dat deze medio maart 2014 zal verschijnen. Ik kijk er nu al naar uit. Want er zit één nadeel aan de boeken van Linda, je hebt ze veel te snel uit en als je eenmaal een boek van haar gelezen dan ben je verslaafd en wil je alleen nog maar méér.

Schuilplaats, een meeslepend verhaal, wat je vanaf de allereerste pagina in zijn greep houdt en niet meer loslaat, een prachtig boek, een mustread, aanrader!

Waardering
5/5
Bron
Website De Crime Compagnie en website Linda Jansma

5 opmerkingen:

  1. Mooie recensie! Ik heb er ookv an genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En nu ben ik helemaal trots :-)
    Bedankt voor je lieve berichtje

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ...........Op dit moment is Linda alweer druk aan het schrijven aan haar nieuwe thriller, wat ongetwijfeld ook weer een topper gaat worden. Het is de bedoeling dat deze medio maart 2013 zal verschijnen...........Is de datum niet maarte 2014 ??????

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt, je hebt helemaal gelijk, ga het direct aanpassen

    BeantwoordenVerwijderen