vrijdag 17 maart 2023

De Moordcruise - Lydia Albadoro

Titel: De Moordcruise
Auteur: Lydia Albadoro
Uitgever: Kabook Uitgevers
Genre: Literaire thriller
Verschenen: april 2023
Beschikbaar: Paperback
ISBN: 9789083247984
NUR: 332
Pagina’s: 300

Delilah Engelman is een zeer populaire auteur van erotische romans. Na een moeilijke scheiding, een midlifecrisis en daaropvolgende depressie probeert ze haar zelfvertrouwen terug te winnen. Haar droom van een nieuwe start gaat in vervulling als ze een award wint voor beste erotische roman van het jaar. In eerste instantie geniet ze van de cruise die haar wordt aangeboden. Echter, de uitreiking midden op de Middellandse Zee verandert in een horrorscenario als haar oude jeugdliefde spoorloos van het schip verdwijnt, en een geheimzinnige stalker haar leven ontwricht...

Oesters zijn net als de meeste mensen. Hard vanbuiten, week vanbinnen. Als je weet in welk deel van de schelp je het mes moet zetten, en je daarin een kwartslag draait, breekt de schil vanzelf.

Schrijfster, Delilah Engelman bereikte vijf jaar geleden het dieptepunt in haar leven. Verlaten door haar man Henk, die er vandoor ging met zijn twintig jaar jongere secretaresse. Tijdens de donkerste dagen van haar leven, richtte Delilah zich volledig op haar werk en zo werd haar alter ego Alice Hunter geboren. Alice is alles wat Delilah nooit durfde te zijn.

Tijdens een van mijn gewelddadige ontladingen, die zich vanuit mijn tenen leek te manifesteren, schreeuwde ik het uit tegen mijn spiegelbeeld. Zo vond ik de vrouwelijke held uit waarnaar ik hunkerde: sterk, onafhankelijk, en bovenal zinnend op zoete wraak. Ik zag mezelf als een ander, en ik wilde mezelf niet meer zijn. Nooit meer. De ander, de schim, wilde één ding: Wraak!

Onder de naam Delia Queens breekt Delilah door als bestseller auteur. De switch van thrillers naar erotische verhalen is een groot succes. Delia scoort goed met haar Alice Hunters serie en is genomineerd voor de beste erotische roman van het jaar award.

Vergeet het? Het is alsof ik op een kruispunt sta; misselijk en opgewonden tegelijk. Verontrustend lekker. Wraak is heerlijk! Wraak is zoet. Het punt is... hoe kan ik hiermee leven?

Ter ere van haar vijftigste verjaardag, krijgt ze een onvergetelijke cruise over de Middellandse Zee aangeboden. Tijdens de rondreis op cruiseschip de Summer Breeze worden de Glorious Awards uitgereikt. Delia geniet van haar welverdiende vakantie aan boort, samen met Timothy haar persoonlijke assistent.

Hij bracht vreemde herinneringen terug. Vlinders in mijn buik, die allang waren uitgemoord, kwamen tot leven.

Wanneer ze haar jeugdliefde, Ryan Smit tegen het lijf loopt, komen er een hoop herinneringen naar boven. Ryan maakt nog steeds iets in haar los. Als Ryan plotseling verdwijnt en Delilah opgejaagd wordt door een stalker, lijkt haar leven te veranderen in een levensechte thriller.

Lukt het Delilah om het cruiseschip levend te verlaten?

Voorover gebukt sta ik bij de wasbak, met de zuurresten en de scherven erin, van het versplinterde en gebroken badkamerspiegelkastje erboven, waaraan de delen als een mozaïekpuzzel aan elkaar kleven.

Op 24 april verschijnt De Moordcruise, de tiende thriller van schrijfster Lydia Albadoro. Kabook Uitgevers organiseert een blogtour ter ere van de verschijning van De Moordcruise en hiervoor mocht  ik het boek vooruit lezen, wat ik met veel plezier heb gedaan.
In 2015 debuteerde Lydia met haar thriller Doodstil, welke ik destijds gelezen en gerecenseerd heb. Toen ik zag dat er een nieuwe Lydia aan kwam was ik dan ook heel nieuwsgierig en ook heel benieuwd naar haar ontwikkeling als schrijfster. Enthousiast begon ik met lezen en ik kan niet anders dan concluderen dat Lydia zich heeft ontwikkelt tot ware thrillerauteur.

Een leuk weetje; Lydia Albadoro heeft zich voor haar Moordcruise laten inspireren door eigen ervaringen. In 1988 was zij als zeventienjarig meisje werkzaam als hostess op een cruiseschip.

De Moordcruise heeft een prachtige cover, mooi in stijl met de cover van Doodstil.
Het verhaal bestaat uit 37 hoofdstukken geschreven vanuit hoofdpersonage Delilah Engelman en cursieve teksten vanuit een verknipt onbekend personage.
En gaat van start met een boeiende rauwe proloog, die direct de aanzet geeft tot vol spanning doorlezen. Daarna neemt het verhaal ons mee terug naar het begin, hoe Delilah bestseller auteur werd en aan boort stapte van de Summer Breeze.

Lydia Albadoro heeft echt een geweldige schrijfstijl, vlot, beeldend en rauw. Gruwelijke details beschrijven is aan Lydia wel besteed, verwacht geen zoetsappige thriller. Dit in combinatie met humor en een vleugje erotiek maakt het een verhaal met een verslavende werking, eenmaal begonnen met lezen kun je niet meer stoppen. Gedurende het lezen vallen de verdenkingen over en weer, wie is te vertrouwen en wie niet? Het verhaal is vindingrijk, zit vol verrassingen met een onverwachte plotwending en leent zich uitstekend voor een verfilming.

De karakters zijn spraakmakende figuren, origineel en fantasierijk, zeker geen standaard personen. Lydia heeft de personages goed uitgewerkt waardoor ze tot leven komen.
We maken kennis met Delilah Engelman, een gescheiden vrouw van vijftig jaar oud, moeder van dochter Lisa. Na een zware tijd waarin zij zich volledig richtte op het schrijven, breekt zij door met haar succesvolle Alice Hunter serie en is zij in een keer bestseller auteur.
Samen met haar persoonlijke assistent Timothy, de queen of trash en haar collega bij SIF Media, gaat zij op welverdiende cruisevakantie. Niet wetende daarmee de moordtrip van haar leven binnen te stappen.
Producent Jack  de Vos, alles wat hij aanraakt veranderd in goud. De grappige oude man, Alvin de Groot en bardame Sofia.

Terwijl De Moordcruise nog officieel moet verschijnen is Lydia alweer druk aan het schrijven aan haar volgende thriller. Waar ik nu alweer benieuwd naar ben. Want deze vrouw heeft schrijven in haar bloed zitten.

Met De Moordcruise heeft Lydia Albadoro een rauwe spannende fantasierijke met spraakmakende figuren neergezet. Ik heb er erg van genoten en Lydia heeft laten zien dat zij zich heeft ontwikkelt tot ware thrillerauteur.

De Moordcruise, rauwe fantasierijke thriller met spraakmakende karakters, ben jij klaar voor de moordcruise van je leven? Aanrader!

1/2

Met dank aan Kabook Uitgevers voor het recensie-exemplaar

Geen opmerkingen:

Een reactie posten